Emoji sa používajú aj v pracovnom prostredí: Ako ovplyvňujú komunikáciu lekárov?

V novom výskume sa vedci z Indiana University zamerali na používanie emoji počas práce.

Ako si zapnete riadok rýchleho emoji?
Zdroj: Unsplash (Denis Cherkashin)

Emotikony existujú už od 90. rokov minulého storočia a dnes sa z ich vylepšenej verzie, emoji, stal vlastný jazyk. Veselé alebo iné tváričky požívame v textových konverzáciách bežne a v niektorých krajinách ich dokonca začali používať aj doktori na komunikáciu v práci.

Prvá aplikácia, ktorá prispela k šíreniu emotikonov bol Instant Messenger, od spoločnosti AOL. Ten vyšiel 1. mája 1997. Obsahoval jednoduché ikony, ktoré znázorňovali pocit alebo určitú akciu. Aj japonský umelec, Shigetaka Kurita, chcel nájsť jednoduchý spôsob, pomocou ktorého by sa dala na mobilnej platforme zdieľať určitá informácia. V roku 1999 vytvoril prvú sadu 176 emotikonov, medzi ktorými by ste našli rôzne symboly, objekty či tváre.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Emoji môžeme vo všeobecnosti pokladať za jazyk sám o sebe. O sile emotikonov hovorí aj množstvo vedeckých štúdií, ktoré dokázali, že ľudia, ktorí používajú túto formu komunikácie v správach, sú príjemnejší ako ľudia, ktorí posielajú „chladné“ textové správy.

Používanie emoji v lekárskom prostredí

V rámci novej štúdie vedci z Indiana University analyzovali používanie emoji v tomto prostredí a zistili, akú úlohu presne hrajú.

„Myšlienka, že aj emoji samé o sebe nesie nejaký význam je zaujímavá, no pre každého môže emoji znamenať niečo iné. Chceli sme zistiť, či ich používanie utvrdzuje správu ktorú napísali, alebo majú svoju vlastnú úlohu, teda môžu mať zmysel aj keď ich používame samé,“ tvrdí jeden z autorov štúdie, Colin Halverson.

Príkladom je použitie emoji palec hore. Ak ho použijeme v správe, nesie palec hore svoj vlastný význam, alebo ho môžeme v pracovnom prostredí považovať za rušivý prvok? Autori štúdie hovoria, že na tému emoji a ich používania už vzniklo veľa prác, no tie sa zameriavali hlavne na informačnú hodnotu týchto prvkov. V rámci novej štúdie autori skúmali používanie emoji lekármi počas práce.

„Naša práca neobjavila žiadne známky zmätenia pri používaní emoji. Rovnako sme neobjavili nič, čo by naznačovalo, že používanie emoji malo nejaký dopad na profesionalitu ľudí, ktorí ich používali. V určitých prípadoch môžeme emoji použiť aj samostatne ako vlastnú formu komunikácie, v spôsoboch ktoré sú vzhľadom na prostredie vhodné,“ vysvetľuje Halverson.

Do štúdie sa zapojilo 80 lekárov. V ďalších prácach chcú vedci zistiť, ako komunikujú pomocou emoji ľudia z odlišných generácií a ako sa používajú emoji v rozdielnych klinických komunikačných systémoch.

Aké emoji sa používajú v lekárskom prostredí?
Zdroj: Indiana University

„Zatiaľ sa žiadna štúdia nezaoberala používaním emoji v klinickom prostredí. V tomto smere existuje množstvo nezodpovedaných otázok,“ hovorí Halverson.

Autori štúdie chcú pochopiť ako lekári medzi sebou komunikujú v kontexte vyvíjajúcej sa technológie. Tvrdia, že je dôležité pochopiť aj túto sféru komunikácie.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre