Budú už do dvoch rokov lietadlá letieť na vodík? Prelomový vodíkový modul má za sebou úspešný test

Spoločnosť Universal Hydrogen demonštrovala vodíkový palivový modul, ktorý úspešne poháňal letecký motor.

Prelomový vodíkový modul má za sebou úspešný test
Zdroj: Unsplash (Clay Banks), Pixabay (Memed_Nurrohmad), Úprava: Vosveteit.sk

Spoločnosť Universal Hydrogen Co. úspešne vykonala test megawattového palivového článku, pričom palivo tomuto zariadeniu dodával modul na uskladnenie tekutého vodíka, informuje portál hydrogen.aero. Podľa slov spoločnosti ide o najväčšie zariadenie, ktoré funguje na tekutom vodíku.  

Spoločnosť ďalej informuje, že tekutý vodík poháňal ich zariadenie “Iron Bird” po dobu jednej hodiny a 40 minút, čo simuluje dĺžku letu regionálneho lietadla. Iron Bird je funkčným analógom leteckého hnacieho ústrojenstva, ktorý spoločnosť testuje už od marca minulého roku. Modul na tekutý vodík má toľko paliva, aby zariadenie Iron Bird poháňal na tri hodiny. To sa rovná doletu približne 926 kilometrov.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Najnovší test je prvým, počas ktorého fungoval vodíkový modul súbežne s hnacím ústrojenstvom. Úspech tohto testu spoločnosť stavia na cestu k zakomponovaniu technológie do komerčných letov do roku 2026. Modul na tekutý vodík je jadrom spoločnosti a palivových služieb, ktoré ponúka Universal Hydrogen leteckému priemyslu. Dokáže uskladniť približne 200 kilogramov tekutého vodíku a dokáže ho uskladniť dlhodobo bez strát.  

Modul zároveň dokáže kryogenický tekutý vodík premeniť na plyn, ktorý následne spaľuje motor lietadla. Popri tom je vybavený rôznymi bezpečnostnými mechanizmami, napríklad detekciou úniku vodíka a ventilačnými systémami. Ďalšou výhodou je jeho jednoduchá inštalácia alebo odstránenie z lietadla.  

“Táto end-to-end demonštrácia je prvýkrát, čo všetky komponenty nášho portfólia pre regionálne letectvo fungovali spoločne. Ďalším krokom je vylepšiť naše testovacie lietadlo, aby sme mohli vykonať let, ktorý je poháňaný len našim vodíkovým modulom,” vyjadril sa Paul Eremenko, spoluzakladateľ a CEO Universal Hydrogen.  

Táto demonštrácia prebieha na pleciach nedávneho testu, v ktorej spoločnosť demonštrovala vodíkovú nabíjačku pre pozemné podporné vybavenie letiska.  

Vodíková budúcnosť

Nie je to tak dávno, čo výskumníci z UNIST publikovali prelomovú štúdiu, ktorá sa zaoberá efektívnym ukladaním vodíku, to by mohlo priniesť revolúciu v rôznych energetických systémoch. V rámci tejto štúdie vedci vytvorili motor, ktorý bežal z 90% na vodík. Tento motor zároveň oproti dieselovým motorom produkoval o 85,9% menej emisií. Autori štúdie zároveň hovorili, že vodíkovo-dieslový motor možno vytvoriť z akéhokoľvek dieselového motora, napríklad motora áut, kamiónov alebo poľnohospodárskych strojov.   

Spoločnosť Universal Hydrogen sa zameriava na vytváranie vodíkových palivových modulov pre lietadlá. Zameriava sa hlavne na menšie komerčné lietadlá, ktoré predstavujú najlepšiu možnosť, ako zraziť produkciu uhlíkových emisií. Popri tom však vyvíjajú aj technológiu, ktorá by dokázala konvertovať hnacie ústrojenstvo väčších lietadiel na vodík. Zameriavajú sa primárne na regionálne lety. Popri tomto hlavnom cieli však hľadajú aj spôsoby, ako uplatniť vyvíjanú technológiu aj v ďalších sférach, ktoré by mohli pomôcť znížiť našu produkciu škodlivých emisií.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre