Bezplatné neznamená vždy zadarmo: Prieskum odhaľuje, ako vývojári aplikácií pracujú s našimi dátami
Aplikácie v obchode Play sú často dostupné zadarmo, no platíme za nich iným spôsobom. Dáta sú totiž mimoriadne cenné.
Žijeme v dobe, kedy pre akúkoľvek online službu využívame aplikáciu určenú pre smartfón. Tie sú vo väčšej miere dostupné zadarmo, no samotná firma využíva rôzne nástroje na to, aby z používateľa vytiahla peniaze. Jednou z možností sú mikrotransakcie, no oveľa zaužívanejšou metódou je zbieranie dát, ktoré sú využité na rôzne účely. Aj preto viacerí volali po väčšej transparentnosti, ktorej sme sa konečne dočkali aj v prípade aplikácií určených na zariadenia s operačným systémom Android. Na informáciu upozornili analytici z incogni.com.
Väčšia transparentnosť
Vývojári aplikácií, ktoré sa distribuujú cez obchod Play musia zdieľať údaje o tom, aké druhy dát zbierajú, ako s nimi nakladajú a taktiež to, ako všetky tieto získané údaje chránia. Obchod Play si v tomto prípade zobral inšpiráciu od Applu a jeho App Store. Aj takýmito krokmi chcú tieto veľké firmy prispieť k väčšej transparentnosti a zvýšenej dôvery zo strany používateľov.
Podobne ako v prípade App Store, aj v obchode Play je množstvo aplikácií dostupných zadarmo, no ich výrobca zarába na používateľovi inými spôsobmi. Používateľ je totiž v prípade aplikácie dostupnej zadarmo ochotný tolerovať viac vecí, než v prípade platenej verzie. Web incogni.com sa preto zameral na najpopulárnejšie aplikácie v obchode Play a výsledky určite nepotešia viacerých z vás.
Viac než polovica aplikácií posúva dáta ďalej
Výskum sa zameral na 1000 najpoužívanejších aplikácií (platených aj neplatených). Výsledkom bolo, že viac než polovica aplikácií (55,2 percenta) zdieľa získané údaje s tretími stranami. Zároveň sa zistilo, že aplikácie dostupné zadarmo zdieľajú sedemkrát viac dát, než je tomu v prípade platenej aplikácie. Aplikácie taktiež ťažia zo svojej popularity. Ak majú viac než 500 000 stiahnutí, tak sa aj zvyšuje aj počet dát, ktoré aplikácia zbiera (až 6-násobne viac oproti aplikáciám pod 500 000 stiahnutí).
Ktoré aplikácie získavajú najviac údajov?
Rôzne druhy dát boli rozdelené do segmentov, ktorých je dokopy 37. Podobne, ako v prípade App Store, aj v obchode Play zbierajú najviac údajov aplikácie, ktoré patria pod firmu Meta. Konkrétne ide o Facebook, Messenger (aj ich Lite verzie) a Instagram. Tieto aplikácie zbierajú až 36 segmentov. Za nimi nasleduje Oculus s 35 segmentmi, LinkedIn (29), eBay (27), Snapchat (25) a DoorDash (24). Čo sa týka odvetví, tak vyhrávajú sociálne siete, za ktorými nasledujú business aplikácie a aplikácie na nakupovanie.
Neprehliadni
V prípade počtu segmentov, ktoré aplikácia zdieľa s tretími stranami je pomysleným víťazom aplikácia Cast for Chromecast, ktorá zdieľa 31 segmentov. Víťazný stupienok dopĺňa DoorDash (25) a The Home Depot (19).
Aj tu sa preto ukazuje, že nič nie je dostupné zadarmo a my vývojárom platíme v podobe našich dát. Nemusia to v každom prípade byť iba osobné údaje ako meno, e-mailová adresa alebo telefónne číslo. Pre vývojárov sú dôležité najmä dáta ako interakcia s aplikáciou, rôzne diagnostiky či padnutia aplikácie. Tým totiž vedia aplikáciu neustále vylepšovať. No zbieranie a zdieľanie dát ako politické presvedčenie či rasa už až tak v poriadku nie sú. Táto nová transparentnosť ale určite pomôže pri rozhodovaní o tom, či si aplikáciu stiahnete alebo nie.
Komentáre