Sú najpopulárnejšie komunikačné aplikácie skutočne dostupné zadarmo? Za mnohé platíme, hoci si to neuvedomujeme!

V smartfóne máme množstvo aplikácií, ktoré sú dostupné zadarmo. Ako ale skutočne platíme za tieto aplikácie?

WhatsApp_telegram messenger signal
Zdroj: Vosveteit.sk (koláž), logá aplikácií

Množstvo populárnych aplikácií a užitočných nástrojov je v dnešnej dobe dostupných zadarmo. Svoju daň za to platíme občasným zobrazovaním reklám vnútri aplikácie. Je tomu ale skutočne tak? Nezarábajú viac na dátach, ktoré nazbierajú o svojich používateľoch? Na informáciu upozornil web cybernews.com.

Skrývanie sa za produkt dostupný zadarmo

Štúdia, ktorú vykonali odborníci z webu ondeck.com, sa zameriavala na aplikácie dostupné v oficiálnom obchode s aplikáciami pre používateľov systému iOS – App Store. Hneď zo začiatku bolo vidieť, že veľké korporácie veľmi radi skrývajú svoje úmysly za aplikácie, ktoré sú dostupné zadarmo. Podľa výskumníkov z OnDeck je používateľ v prípade aplikácie dostupnej zadarmo ochotný tolerovať viac vecí, než v prípade platenej aplikácie. Svoje úmysly radi ukrývajú do zmluvných podmienok, ktorých prečítanie je zložité aj pre absolventa Vysokej školy.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Spoločnosti chcú vaše údaje a často robia zmluvy o ochrane osobných údajov zbytočne zložité, aby vás prinútili ich slepo potvrdiť. Tento „freeware“ softvérový model – v ktorom spoločnosť efektívne ponúka používanie jednej zo svojich aplikácií zadarmo výmenou za prístup k užívateľským údajom – v posledných rokoch explodoval na popularite.

Takto získané údaje sú následne použité na rôzne účely. Vylepšené vedia byť cielené reklamné kampane, samotný produkt, alebo vedia byť tieto údaje predané inej spoločnosti.

Ktoré aplikácie získavajú najviac údajov?

Každá aplikácia pri prvotnej registrácii ponúka zmluvné podmienky, v ktorých je rôznymi spôsobmi zamaskované to, aké druhy údajov o vás bude aplikácia získavať. Aj preto sa štúdia zamerala na viac ako 200 populárnych aplikácií v App Store, konkrétne na ich zmluvné podmienky aby zistila, aké údaje o nás tieto aplikácie zbierajú.

Pomysleným víťazom v kategórii komunikačných aplikácií sa stal Facebook Messenger, ktorý zbiera maximálny počet segmentov údajov o používateľoch. Ide tak o najinvazívnejšiu komunikačná aplikáciu. Týchto segmentov je 32 a definoval ich Apple ako záznam osobných identifikačných informácií. Medzi tieto údaje patrí napríklad meno, spôsob platby pri používaní aplikácie či poloha a čas použitia.

Na ďalších miestach v rámci komunikačných aplikácií sa objavili produkty z dielne Google. Konkrétne išlo o Gmail, ktorý ale zbiera oproti Messengeru až o 11 segmentov menej. Za ním nasleduje Google Chat a Google Voice.

Samotný Messenger je akýmsi víťazom, no jeho kolegovia z firmy Meta za ním nezaostávajú o veľa. Instagram, Facebook, Meta Business Suite a Ad Manager dopĺňajú top päticu aplikácií, ktoré zhromažďujú informácie vo viac ako 30 segmentoch. Táto štvorica už ale figuruje v kategórii marketing.

Trochu nižšie v kategórii nad 20 segmentov sa taktiež ocitli aplikácie vlastnené veľkými korporáciami. Ide o aplikácie ako YouTube či vyššie spomenutý Gmail (obe patria pod Google), alebo o čínskeho giganta sociálnych sietí TikTok.

aplikácie zber dát
Zdroj: ondeck.com

Čo sa týka iných odvetví, tak v tom finančnom vyhral PayPal, ktorý žiada o povolenie na prístup k 26 segmentom. Taký eBay v kategórii elektronických obchodov žiada povolenie k 21 segmentom.

Aké dáta sa zbierajú?

Typy sledovaných dátových segmentov zahŕňali kontaktné údaje jednotlivých používateľov a ich partnerských skupín, taktiež bola zbieraná história prehliadania a vyhľadávania, ktorú zbiera väčšina komunikačných aplikácií vrátanie Google Chat alebo Gmail. Išlo ale aj o údaje týkajúce sa financií, zdravia a kondície používateľov. Preto je zvláštne to, že všetky tieto informácie potrebuje práve aplikácia, akou je Messenger.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre