Asteroid 2022 SF289 presviští tesne vedľa nás. Hrozí nám dačo?! Astronómovia ho objavili pomocou nového programu

Výskumníci odhalili objekt 2022 SF289, ktorý sa zaradil medzi potenciálne rizikové. Predstavuje pre nás hrozbu?

asteroid a meteor zem
Zdroj: Vadim Sadovski / Shutterstock.com

Výskumníci z University of Washington vytvorili algoritmus, ktorý pomáha odhaliť asteroidy spadajúce do kategórie blízkych objektov. Ako informujú, tomuto algoritmu sa podarilo odhaliť prvý objekt, ktorý môže niesť prívlastok „potenciálne nebezpečný“. No je pre planétu skutočne ohrozením?

Asteroid sa nazýva 2022 SF289 a objavili ho keď začali s testovacím kolom algoritmu v spojení s prieskumom ATLAS. Objekt v dohľadnej dobe nepredstavuje pre nás riziko. Algoritmus na vyhľadávanie blízkych objektov sa nazýva HelioLinc3D a nedávne testovacie kolo dokázalo, že dokáže odhaliť blízke objekty s menším počtom pozorovaní, ktoré nemusia byť vykonávané tak nahusto, ako pri použití iných metód odhaľovania asteroidov v blízkosti Zeme.

„Podarilo sa nám demonštrovať, že softvér, ktorý použije observatórium Vera C. Rubin, dokáže odhaliť tisíce doteraz nepoznaných potenciálne rizikových objektov. Vďaka tomuto algoritmu sa môžeme všetci cítiť bezpečnejšie,“ tvrdí Ari Heinze, vývojár algoritmu.

Nový algoritmus na hľadanie potenciálne rizikových asteroidov má prvý úlovok
Zdroj: Joachim Moeyens/University of Washington/B612 Asteroid Institute

Potenciálne rizikové asteroidy

V Slnečnej sústave sa nachádzajú desiatky miliónov skalnatých telies. Niektoré sú len asteroidy s priemerom niekoľkých metrov, iné sú trpasličie planéty o veľkosti Mesiaca. Všetky objekty vznikli pred približne viac ako 4-miliardami rokov spolu so Slnečnou sústavou. Väčšina objektov sa od nás nachádza ďaleko, no existuje malá populácia, ktorú označujeme ako blízke objekty.

Aby sa objekt mohol označovať ako potenciálne rizikový, musí sa jeho obežná dráha dostať do vzdialenosti menšej ako približne 8-miliónov kilometrov od obežnej dráhy Zeme. Tieto objekty nie sú nebezpečné, no vyžadujú si osobitnú pozornosť. Vplyvom gravitačných interakcií by sa mohlo stať, že sa jedného dňa dostanú na kolízny kurz so Zemou.

Vedci hľadajú potenciálne rizikové asteroidy pomocou špecializovaných teleskopov, medzi ktoré sa radí napríklad aj prieskum ATLAS. Tieto prieskumy fungujú tak, že vytvoria záber častí oblohy minimálne štyrikrát za noc. Keď si všimnú že sa nejaká „bodka svetla“ pohybuje po rovnej čiare, potom môžu mať podozrenie, že môže ísť o blízky objekt. Doteraz sa vedcom podarilo objaviť približne 2 350 blízkych objektov a predpokladá sa, že najmenej raz toľko ostáva neodhalených.

Vera C. Rubin je observatórium, ktoré sa do lovu blízkych objektov zapojí v roku 2025. Ide o mimoriadne výkonné observatórium a vedci potrebovali novú metódu, ako spoľahlivo identifikovať blízke objekty.

„Každý prieskum bude mať problém odhaliť objekty ako 2022 SF289, ktoré sú na hranici citlivosti mnohých observatórií. Ako však náš algoritmus dokázal, ak sa tieto objekty objavia viac nocí po sebe, potom ich dokážeme nájsť. V podstate sme získali väčší a lepší teleskop,“ tvrdí Larry Denneau, vedúci astronóm projektu ATLAS.

Niekoľko prieskumov tento blízky asteroid prehliadlo, pretože sa nachádzal v páse Mliečnej dráhy. Asteroid má priemer 182 metrov a v najbližšom bode sa od Zeme bude nachádzať približne 225-tisíc km, teda bližšie ako Mesiac.