SpravodajstvoVeda a výskum

Ako vedie dopamín naše správanie? Naše rozhodovanie je ovplyvnené rýchlymi zmenami v hodnotách tejto látky

Nová štúdia zisťuje, do akej miery prispieva dopamín k nášmu učeniu.

Výskumníci študujú dopamín, cez ktorý môžu lepšie pochopiť, čo sa deje v našom mozgu, keď si prechádzame pozitívnymi a negatívnymi zážitkami.  

Dopamín je látka, ktorá sa spája s pozitívnymi emóciami, no výskumníkom vie prezradiť aj viac o tom, ako sa človek rozhoduje. V rámci novej štúdie výskumníci z Wake Forest University demonštrujú, že uvoľňovanie dopamínu v ľudskom mozgu hrá dôležitú úlohu pri vytváraní čo najpresnejších odhadov potenciálnej odmeny alebo trestu. Znamená to, že dopamín hrá úlohu pri učení sa z pozitívnych aj negatívnych zážitkov.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Ako autori práce vysvetľujú, vďaka tomuto učeniu môže mozog lepšie prispôsobiť svoje správanie, na základe výsledkov týchto zážitkov.  

“Predchádzajúce výskumy nám ukázali, že dopamín hrá dôležitú úlohu v tom, ako sa zvieratá učia na základe odmeňovania, potenciálne aj trestu. Výskumníci sa ale zatiaľ nepozreli na to, čo dopamín robí v krátkych časových škálach s ľudským mozgom,” tvrdí Kenneth Kishida, jeden z autorov štúdie.  

Táto práca je prvou, ktorá študuje ako v ľudskom mozgu pomáha dopamín kódovať odmenu a trest. Zároveň výskumníci skúmali, či je dopamín optimálnym signálom pre učenie, ktorý sa používa v najpokročilejších výskumoch umelej inteligencie. V rámci štúdie použili elektrochemickú výskumnú techniku spojenú so strojovým učením. Cieľom bolo odhaliť a odmerať hodnoty dopamínu v reálnom čase, teda približne 10 meraní za sekundu. Táto metóda môže byť vykonaná len počas invazívnych procedúr, napríklad počas hĺbkovej mozgovej stimulácie. Táto metóda sa bežne používa na liečbu Parkinsonovej choroby, OCD a epilepsie.  

Dopamín ako súčasť komplexnej sústavy

V rámci štúdie výskumníci pracovali s dobrovoľníkmi, ktorí mali naplánovanú túto operáciu mozgu. Zatiaľ čo boli pri vedomí v operačnej sále, hrali jednoduchú počítačovú hru. Počas toho výskumníci merali hodnoty dopamínu. Hra fungovala na základe reálnych peňažných výhier alebo prehier. Skladala sa z troch štádií, počas ktorých sa dobrovoľníci naučili ako maximalizovať odmeny a minimalizovať postihy.  

“Počas týchto meraní sme zistili, že dopamín hrá úlohu aj v pozitívnych aj v negatívnych zážitkoch. Zaujímavé je, že funguje takým spôsobom, ktorý je optimálny ak sa pokúšame niečo naučiť z týchto zážitkov. Zároveň sme zistili, že môžu existovať nezávislé signálne cesty v mozgu, ktoré samostatne aktivujú dopamínový systém pre odmeňujúce alebo karhajúce zážitky,” vysvetľuje Kishida.  

Kishida verí, že nás tento výskum môže posunúť bližšie k pochopeniu pacientov s psychiatrickými alebo neurologickými poruchami. Na pochopenie ako sa mení uvoľňovanie dopamínu v týchto prípadoch však potrebujeme ďalšie výskumy. Nová štúdia zároveň naznačuje, že by sme nemali o dopamíne hovoriť ako čisto len o látke radosti. Ide o látku, ktorá je súčasťou sofistikovaného systému. Tento systém učí náš mozog a vedie naše správanie.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close