Začali sa práce na výstavbe prvej diaľnice, ktorá bude nabíjať elektrické vozidlá počas jazdy

Výskumníci z Purdue University otestujú svoj revolučný koncept nabíjacej diaľnice, ktorý je určený pre ťažké vozidlá.

Vedci pripravujú úsek diaľnice, ktorý nabije ťažké elektrické kamióny počas jazdy
Zdroj: AI, Vosveteit.sk

Elektrické vozidlá sú podľa mnohých expertov budúcnosťou dopravy, no zatiaľ majú niekoľko výrazných nedostatkov. Medzi ne patrí nie až tak dobrý dojazd, životnosť batérie a dlhé nabíjanie.  

Novšie a novšie generácie elektrických vozidiel sa pokúšajú tieto nedostatky riešiť, no dlhé nabíjacie časy aj napriek tomu ostávajú. Zatiaľ čo však niektorí pracujú na batériách a nabíjačkách novej generácie, iní výskumníci hľadajú spôsob, ako elektrické vozidlá nabíjať počas jazdy bezdrôtovo.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Výskumníci z Purdue University sa vo svojej práci pokúšajú postaviť cestu, ktorá by bezdrôtové nabíjanie všetkých typov elektrických vozidiel umožnila. V spolupráci s Oddelením dopravy v americkom štáte Indiana plánujú postaviť približne polkilometrový úsek na diaľnici 231/52, ktorý otestuje ako dokáže cesta nabíjať kamióny cestujúce vysokou rýchlosťou.  

Výstavba cesty sa začala už prvého apríla. Americká spoločnosť Cummins Inc. poskytne výskumníkom elektrický kamión a testovanie by sa malo začať niekedy na budúci rok. Cieľom vedcov je elektrifikovať úsek Indianskej medzištátnej diaľnice do štyroch až piatich rokov.  

Niekoľko krajín už testuje cesty, ktoré dokážu za jazdy nabíjať elektrické vozidlá. Nabíjanie osobných automobilov je relatívne dosiahnuteľný cieľ, no ako vysvetľujú autori štúdie, nabíjanie ťažkých kamiónov sa ukázalo byť veľkou výzvou. Na diaľnici kamióny cestujú vysokou rýchlosťou, preto ich treba nabíjať silnejšie.  

Prelomový koncept „elektrickej diaľnice“

Nový systém vedcov z Purdue University pracuje na oveľa vyšších úrovniach ako podobné koncepty v Spojených štátoch. Tým, že diaľnica dokáže nabiť ťažké kamióny, zvládne sa postarať aj o potreby menších elektrických automobilov.  

“Postavenie elektrifikovaných diaľnic s tým, že máme na mysli potreby ťažkých kamiónov, nám umožňuje maximalizovať redukcie emisií skleníkových plynov a zároveň nám ekonomicky umožňuje vybudovanie infraštruktúry pre elektrické vozidlá,” tvrdia vedci z Purdue University. 

Veľké kamióny sú v Spojených štátoch najväčším zdrojom emisií skleníkových plynov, pretože tvoria najväčšie percento medzištátnej premávky. Zároveň potrebujú oveľa väčšie množstvo paliva, keďže sú neustále na ceste a transportujú rôzny náklad, od našich balíčkov až po potraviny.  

Kamiónová doprava je sféra logistiky, ktorá sa zbavuje emisií najhoršie. Stále potrebujeme, aby nám kamióny rozviezli tovar tam, kam potrebujeme. Ak by sa ale elektrické kamióny dokázali nabíjať počas cesty bez toho, aby museli niekoľko hodín čakať na nabitie, potom by mohli mať aj menšie batérie a tým pádom niesť viac nákladu. Podľa názoru autorov štúdie by mohla táto elektrifikovaná diaľnica výrazne znížiť náklady na dopravu elektrickými kamiónmi.  

Nová diaľnica podľa slov autorov štúdie nabije elektrické vozidlo podobne ako sa nabíja smartfón bez kábla. Diaľnica využíva magnetické polia na bezdrôtové nabitie batérie elektromobilu. Uvidíme, aké výsledky prinesie testovací úsek, ktorý vedci momentálne budujú. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre