Vždy sme mali podozrenie, že nás naše telefóny odpočúvajú, a teraz sa zdá, že sa to môže diať

Odpočúvajú nás naše mobilné telefóny bez nášho vedomia? Zdá sa, že sa to môže stať. Marketingová agentúra sa chválila, že to robí. Článok medzičasom stiahla zo svojho webu.

odpocuvanie smartfonu nahravanie
Zdroj: DALL·E (AI), Vosveteit.sk

„Predstavte si svet, kde dokážete čítať myseľ.“ Týmito slovami začína článok marketingovej agentúry CMG Local Solutions, v ktorom sa chváli, že dokáže odpočúvať užívateľov mobilných zariadení pre lepšie odporúčania reklám.

Algoritmy strojového učenia sa vyvíjajú a prinášajú novú éru reklám. Naša technológia aktívneho odpočúvania vám poskytne týždenný zoznam kvalifikovaných zákazníkov, ktorí vyslovili ich túžbu po vašom produkte alebo službe.

Začlenením a analýzou dát od zákazníkov získaných z konverzácií odohrávajúcich sa v blízkosti smart zariadení dokážeme presne určiť, kedy a kde zákazníci s najvyššou pravdepodobnosťou budú interagovať s reklamami.

Aj takýmito výrokmi sa chváli táto marketingová agentúra. Či skutočne má prístup ku konverzáciám ľudí, alebo to tak iba prezentuje, nie je jasné.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

CMG Local Solutions v článku ďalej uvádza postup, ako údajne spracúva osobné údaje zákazníkov pre ich marketingové využitie. Zahŕňa to tvorbu vzorových zákazníkov, identifikovanie kľúčových slov, sledovanie údajov, spracovanie umelou inteligenciou, vytvorením zoznamu zákazníkov a napokon samotným oslovovaním reklamou.

Je to vôbec legálne?

Táto správa vyvolala nie len rozruch čitateľov, ale i otázku, či je táto služba vôbec legálna. CMG na to odpovedá, že je. Podľa ich slov užívatelia vyjadrujú súhlas s odpočúvaním vždy, keď si stiahnu alebo aktualizujú rôzne aplikácie.

V inom blogu zas firma dodáva, že naše smartfóny nás technicky odpočúvajú neustále, aby bolo možné napríklad aktivovať hlasových asistentov ako Google či Siri.

Podľa slov CMG takto nazbierané dáta smartfóny ukladajú, aby si vytvárali personalizované profily kvôli čo najpresnejšiemu zobrazovaniu reklám. Je to vraj výhodné pre užívateľov aj firmy, nakoľko užívatelia vidia menej reklám pre produkty a služby, ktoré ich nezaujímajú. Miesto toho môžu interagovať s viac možnosťami toho, čo potrebujú. Majitelia firiem zas vďaka tomu dokážu znižovať náklady na oslovovanie nového publika v svojej oblasti.

Aká je odpoveď CMG?

Prípad medializoval portál 404 media. Po medializácii marketingová agentúra svoju reklamu na aktívne počúvanie stiahla, 404 media však tvrdenia firmy medzičasom archivovali. Taktiež požiadali o vyjadrenie Amazon, Microsoft, Google i samotné CMG. Zatiaľ čo Amazon neodpovedal a Microsoft sa odmietol vyjadriť, Google vydal nasledovné stanovisko:

,,Dlhé roky Android bráni aplikáciám zbierať audio, keď aplikácie nie sú aktívne používané. Kedykoľvek je zapnutý mikrofón zariadenia, zobrazí sa v hornom bare ikonka mikrofónu.“

CMG sa pre 404 media vyjadrilo nasledovne:

,,CMG Local Solution predáva širokú škálu reklamných nástrojov. Podobne, ako konkurenčné marketingové agentúry, niektoré z týchto nástrojov zahŕňajú produkty tretích strán poháňané súbormi údajov, ktoré pochádzajú od používateľov cez rôzne sociálne siete a iné aplikácie, ktoré sú následne spracované a predané poskytovateľom dátových služieb. Reklamné údaje založené na hlasových a iných údajoch sú zbierané týmito platformami a zariadeniami v zmysle zmluvných podmienok, s ktorými ich užívatelia súhlasili, a teda môžu byť ďalej predané firmám tretích strán a spracované do anonymizovaných informácií pre marketérov. Tieto anonymizované dáta sú ďalej predané niekoľkými marketingovými agentúrami.

CMG neodpočúva žiadne konverzácie a nemá prístup k ničomu za hranicou anonymizovaných a plne šifrovaných súborov údajov tretích strán v zmysle zmluvných podmienok. Ospravedlňujeme sa za prípadné nejasnosti a sme odhodlaní zabezpečiť, aby bol náš marketing jasný a transparentný.“

Na základe nielen týchto vyjadrení sa teda zdá, že naše mobily nás skutočne legálne odpočúvajú kvôli marketingu. Treba si však naliať čistého vína, nie je to žiadnym prekvapením a CMG tu neobjavili Ameriku. Iba svoje služby odkomunikovali odvážnejšie, než by sa im hodilo. Etickosť takýchto postupov každopádne nechávame na posúdení každého zvlášť.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre