WindWings technológia má za úlohu zraziť emisie lodnej dopravy.
Technológie

Na more vyrazila novodobá „plachetnica“: WindWings technológia využíva silu vetra, aby zrazila emisie lodnej dopravy

WindWings je názov prelomovej technológie vyvíjanej spoločnosťami Cargill a BAR Technologies. Ide o technológiu, ktorá umožní komerčným nákladným lodiam využiť pri plavbe silu vetra a tým výrazným spôsobom znížiť množstvo emisií, ktoré by tradičné lodné motory vypustili do atmosféry.

Prvou loďou vybavenou technológiou WindWings je Pyxis Ocean, nákladná loď vlastnená korporáciou Mitsubishi. Ide o prvú nákladnú loď vybavenú týmto systémom, ktorá sa už vydala na svoju prvú plavbu. Inštalácia technológie WindWings prebehla v Číne a predpokladá sa, že lodi pomôže ušetriť až 30% paliva. Šetrenie môže byť ešte väčšie, ak sa popri tejto technológii použijú alternatívne zdroje paliva.

„Lodný priemysel je na svojej ceste za znížením uhlíkových emisií na nulu. Nie je to ľahká púť, no rozhodne je fascinujúca. V spoločnosti Cargill cítime zodpovednosť vývoja riešení, ktoré by viedli k dekarbonizácii všetkých našich logistických ciest. Veríme, že dokážeme vyplniť nielen potreby našich zákazníkov, ale aj potreby našej planéty,“ tvrdí Jan Dieleman, prezident spoločnosti Cargill, ktorá sa venuje lodnej dobrave.

Technológia WindWings predstavuje pre priemysel riziko, no ak sa vyplatí, potom by mohla pomôcť výrazne znížiť emisie oxidu uhličitého a tým vydláždiť cestu k udržateľnej budúcnosti. Hlavnou výhodou tejto veternej technológie je to, že môže byť spätne inštalovaná na nákladné lode, ktoré doteraz túto technológiu nemali. Po inštalácii možno zraziť emisie na nulu aj v prípade lodí, ktoré sú na mori už deväť rokov.

Ako dopadne prvá plavba novej „plachetnice“?

WindWings sú na svojej „panenskej plavbe“, preto loď Pyxis Ocean inžinieri a výskumníci starostlivo monitorujú. Výsledky tejto plavby ďalej využijú na to, aby vylepšili dizajn a funkčnosť veterných plachiet. Predpokladá sa, že v nasledujúcich štyroch rokoch vzniknú stovky týchto veterných plachiet. Spoločnosti zároveň skúmajú aj možnosť vývoja lodných trupov s lepšou hydrodynamikou.

„Ak medzinárodná lodná doprava chce dosiahnuť ambície zredukovania emisií oxidu uhličitého, inovácia musí prejsť do popredia. Veterná energia je takmer nenákladným palivom a zároveň skvelou možnosťou ako zredukovať emisie a operačné náklady lodí,“ vysvetľuje John Cooper, CEO spoločnosti BAR Technologies.

Projekt WindWings získal dotácie z programu European Union’s Horizon 2020. Ako sme už spomínali, veterná energia je čistým zdrojom energie a ďalším obrovským plusom je aj fakt, že sa nemíňa. Vietor možno do veľkej miery predvídať, čo znamená, že ho môžu lode efektívne využívať. Na jedno veterné krídlo WindWing dokáže loď za deň ušetriť až do 1,5 tony paliva. Pri transoceánskych cestách sa otvára možnosť šetrenia ešte väčšieho množstva paliva.

Momentálne sa čaká na to, ako dopadne prvá plavba lode Pyxis Ocean. V prípade úspechu by sme však mohli vidieť postupnú transformáciu lodnej dopravy. Znížiť emisie, najlepšie na nulu, je potrebné, ak sa chceme vyhnúť globálnemu otepľovaniu, ktoré si už nemôžeme dovoliť ďalej ignorovať.

Ďalší článok Predošlý článok

Môže sa vám tiež páčiť