Umelá inteligencia môže byť lepší psychológ ako obyčajný človek: Tento problém treba ale prekonať

Výskumníci v rámci štúdie dokázali, že umelá inteligencia ponúka lepšie odpovede, no ľudia jej nedôverujú.

umela inteligencia a robot
Zdroj: PaO_STUDIO / shutterstock.com

Umelá inteligencia má obrovský potenciál pomôcť nám v rôznych oblastiach života. Výskumníci z univerzity USC v novej práci demonštrovali ďalšiu sféru, v ktorej AI modely fungujú lepšie ako ľudia.  

Autori štúdie tvrdia, že umelá inteligencia má potenciál vyvolať v ľuďoch pocit, že sú viac pochopení, ako keď s nimi komunikuje netrénovaný človek. V čoraz rýchlejšom a viac digitalizovanom svete ľudia chcú mať pocit, že si ich niekto vypočuje a dokáže ich pochopiť. Tento pocit však ľudia zažívajú čoraz menej.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Aj tento problém bol inšpiráciou pre vedcov, ktorí sa v novej štúdii lepšie pozreli na to, či by mohla umelá inteligencia tieto pocity ľuďom poskytnúť.  

“V kontexte čoraz osamelejšieho sveta sme chceli zistiť, či by mohla umelá inteligencia pomôcť ľuďom cítiť sa vypočutí,” tvrdí jeden z autorov štúdie Yidan Yin.  

Nová štúdia dokazuje, že umelá inteligencia dokáže poskytnúť ľuďom emočnú podporu a priestor na vyjadrenie sa oveľa lepšie, ako netrénovaní ľudia. Vedci však narazili na jeden pomerne výrazný problém. Keď ľudia komunikujúci s umelou inteligenciou zistili, že si vlastne píšu s AI modelom, cítili sa ešte menej vypočutí, ako keď komunikovali s netrénovaným človekom.  

Autori štúdie priznávajú, že problém, ktorý vychádza z vedomia toho, že človek komunikuje s umelou inteligenciou, treba nejakým spôsobom vyriešiť, ak chceme v tomto smere uplatniť umelú inteligenciu. V rámci experimentu skúmali pocity dobrovoľníkov počas toho, ako komunikovali buď s umelou inteligenciou alebo s človekom. Vedci zároveň dobrovoľníkom náhodne povedali, že sa rozprávajú buď s AI alebo s človekom, bez ohľadu na to, s kým skutočne komunikovali.  

Implementácia AI do sociálnych sfér nebude jednoduchá

Tu sa zistilo, že človeku závisí nielen na samotnej správe, ale aj na tom, odkiaľ táto správa pochádza. Ľudia sa cítili viac vypočutí keď komunikovali s umelou inteligenciou. Naopak sa cítili menej vypočutí, ak si mysleli, že komunikujú s umelou inteligenciou. 

“Naša práca v podstate objavila predsudky voči AI. Vieme, že je užitočná, no nemáme ju veľmi radi,” vysvetľuje Yin.  

Výskumníci pozorovali ešte jeden zvláštny fenomén. Ľudia sa cítili znepokojene, keď zistili, že empatická odpoveď v skutočnosti prišla od AI, nie od človeka. Autori zároveň predpokladajú, že sa tieto pocity môžu v budúcnosti zmeniť.  

Nová práca ponúka dôležité poznatky pre integráciu umelej inteligencie do sociálnejších sfér. Využitie umelej inteligencie môže priniesť riešenie pre sociálnu podporu ľudí, ktorí by sa v opačnom prípade nevedeli dostať k odborníkom poskytujúcim takúto formu podpory. Zároveň však vychádza najavo, že musíme byť opatrní v tom, ako umelú inteligenciu do tejto sféry zakomponujeme. Dôležité je aby sme maximalizovali jej pozitívny vplyv a naopak minimalizovali negatíva.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre