Štúdia, ktorá vyvolala viac otázok ako odpovedí: Odkiaľ sa vzali zvláštne rádiové signály v galaktickej kope Abell 3266?

Galaktická kopa Abell 3266 už v minulosti prekvapovala astronómov a pokračuje v tom aj ďalej.

titulka abell 3266
Zdroj: Unsplash (Daniel Olah), Flickr (Mary Madigan), NASA, Úprava: Vosveteit.sk

Vo vesmíre existuje množstvo galaktických zoskupení skladajúcich sa zo stoviek, až tisícov individuálnych galaxií, no tie tvoria len niekoľko percent celkovej hmotnosti tejto štruktúry.

Približne 80% hmoty galaktickej kopy tvorí temná hmota a zvyšok patrí plazme s teplotou až 10-miliónov stupňov Celzia. Medzi galaktickými kopami vyniká jedna, ktorá sa nazýva Abell 3266. Ide o mimoriadne dynamickú štruktúru, ktorá odporuje teóriám o vzniku podobných objektov. Vo novej štúdii publikovanej v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society autori prinášajú detailnú analýzu galaktickej kopy Abell 3266.

Táto štruktúra sa od iných líši tým, že by mala byť domovom pre určitý typ rádiových signálov, no vedci nedokázali až donedávna žiadne nájsť. Vo svojej práci vedci pátrali po rádiových pozostatkoch – signáloch vychádzajúcich z okrajov galaktickej kopy. Predpokladá sa, že im energiu dodávajú tlakové vlny šíriace sa plazmou. Druhým typom rádiového signálu je „rádiové halo“ – nepravidelný typ signálu objavujúci sa blízko jadra galaktickej kopy. V oboch prípadoch ide o signály, ktoré vznikli počas obrovských kolízií medzi galaktickými kopami.

Vedci galaktickú kopu Abell 3266 študovali pomocou troch rádiových teleskopov a ich štúdia prináša kompletný obraz o štruktúre, píše The Conversation. Na fotografii nižšie si môžete všimnúť energetické rozloženie galaktickej kopy. Žltou sú vyznačené regióny s aktívnym energetickým vstupom, modrou je označená horúca plazma zachytená v röntgenovom spektre a červenou sú vyznačené regióny, ktoré až tak veľa energie nemajú.

Štúdia vyvolala viac otázok ako odpovedí. Po prvýkrát zachytili zvláštne stopy rádiových signálov
Zdroj: Monthly Notices of the Royal Astronomical Society

Vedci sa domnievajú, že tieto regióny buď postupom času stratili obrovské množstvo energie, alebo jej veľa nemali už od začiatku. Napravo hore sa nachádza slabý signál naznačujúci pozostatok supermasívnej čiernej diery. Čo sa však týka samotne galaktickej kopy, táto štúdia jasne poukazuje na medzery v poznatkoch.

Viac otázok ako odpovedí

„Naše najlepšie fyzikálne modely nesúhlasia s dátami. Jasne sa nám ukazujú medzery v našom chápaní galaktických kôp a procese evolúcie rádiových signálov. Tieto medzery v chápaní sa pokúšame vyplniť,“ píšu autori štúdie.

Vedci prostredníctvom šikovného počítačového algoritmu dokázali odostriť hlavný záber, vďaka čomu dokázali odhaliť veľmi slabú rádiovú emisiu. Výsledkom je záber, na ktorom je po prvýkrát zachytená štruktúra kopy Abell 3266, ktorá sa označuje ako rádiové halo.

Zdroj: Monthly Notices of the Royal Astronomical Society

Štúdia vedcov je prvým krokom k chápaniu galaktickej kopy Abell 3266. Hoci sa im podarilo posunúť sa o kúsok bližšie, sami hovoria, že ich práca vyvolala viac otázok ako zodpovedala.

Práca je však dôležitým základom pre revolučné štúdie, ktoré prídu s projektom Square Kilometre Array. Ide o projekt, ktorý stavia dva najväčšie polia rádiových teleskopov na svete, jedno v Austrálii, druhé v Južnej Afrike. Tieto polia teleskopov sa pokúsia zodpovedať najväčšie otázky modernej vedy.