Rútil sa priamo k Zemi: Asteroid 2019 OK prekvapil astronómov, vyšiel zo slepého miesta

Hoci objekt nepredstavoval priamu hrozbu, vedci nemali veľa času na to, aby sa o ňom niečo dozvedeli

Asteroid 2019 OK prekvapil vedcov až keď bol hneď vedľa nás
Zdroj: NASA, PNGwing, Úprava: Vosveteit.sk

V roku 2019 astronómov prekvapil asteroid, ktorý sa na prvý pohľad rútil priamo k Zemi. V tom momente nastala panika a astronómovia z observatória Arecibo okamžite začali pracovať.

Kozmický objekt 2019 OK nepredstavoval pre našu planétu žiadne riziko, no vedci mali len 30 minút na to, aby z pozorovaní vyťažili čo najviac. Asteroid sa totiž pohyboval obrovskou rýchlosťou a po polhodine by zmizol z dohľadu. Asteroid vedcov prekvapil preto, lebo prišiel z takzvaného slepého miesta – solárnej opozície. Zem sa v tej dobe nachádzala priamo oproti Slnku, ktorého svetlo bránilo asteroid objaviť skôr, vysvetľuje portál Phys.

Asteroid 2019 OK prekvapil vedcov až keď bol hneď vedľa nás
Zdroj: ESA

„Bola to naozaj výzva. Nikto asteroid nevidel až dokým nebol prakticky hneď vedľa nás. Keď prišlo oznámenie, na reakciu sme mali len veľmi málo času. Aj napriek tomu sa nám podarilo zachytiť veľa cenných informácií,“ tvrdí Fernanda Zambrano-Martin, ktorý vedúca tímu, ktorý asteroid v krátkej dobe pozoroval.

Astronómom sa podarilo zistiť priemer asteroidu, ktorý bol približne 128 metrov a rotoval mimoriadne rýchlo. To znamená, že sa objekt radí len k 4% objavených objektov zdieľajúcich podobné vlastnosti. Predpokladá sa, že išlo o asteroid typu C, ktorý zložený z ílov a kremičitanov, alebo asteroid typu S, ktorý sa skladá z kremičitanov a zliatiny železa a niklu. Asteroidy týchto typov sú v našej sústave najrozšírenejšie, pričom prvenstvo si držia asteroidy typu C.

Pátranie po rizikových asteroidoch

Observatórium Arecibo sa zrútilo v roku 2020, no vedci majú stále k dispozícii širokú databázu, z ktorej čerpajú nové informácie. Databáza Arecibo ukladá dáta za posledných 40 rokov pozorovaní, ktoré vedci porovnávajú s prácou novších teleskopov. Radarové pozorovania astronómom pomáhajú nielen potvrdiť dáta z optických teleskopov, no pomáhajú identifikovať rôzne fyzické a dynamické vlastnosti. Na základe toho môžu neskôr odhadnúť, ako by sa s asteroidom vysporiadali, ak by ohrozoval našu planétu.

Dnes poznáme takmer 30-tisíc asteroidov nachádzajúcich sa v našej sústave. Len niekoľko predstavuje priame riziko, no v budúcnosti by sa na kolíznu dráhu so Zemou mohol dostať aj väčší objekt schopný napáchať katastrofické škody. Preto je objavenie a charakterizovanie kozmických objektov pre vesmírne agentúry prioritou. Americká NASA zároveň monitoruje dráhy blízkych objektov a ak vás zaujíma koľko objektov sa okolo nás nachádza, môžete sa na ne pozrieť v interaktívnej simulácii Eyes on Asteroids.

K Zemi momentálne mieri aj sonda OSIRIS-REx, ktorá si so sebou nesie vzorky z asteroidu Bennu. Vedci plánujú vzorky ďalej analyzovať a zistiť vnútornú kompozíciu objektu. Na základe toho budú mať lepšiu predstavu o tom, ako by objekt reagoval na pokusy o odklonenie jeho dráhy. Momentálne prebieha aj misia DART, ktorá zvolila trochu priamejší prístup. V septembri tohto roku dorazí k sústave dvoch asteroidov Dimorphos a pokúsi sa do jedného z nich naraziť s cieľom zmeniť jeho obežnú dráhu.