Nové mozgové rozhranie prináša sci-fi do reality: Po chvíli ľudia dokázali ovládať počítačovú hru

Nové mozgové rozhranie si nevyžaduje zdĺhavú kalibráciu, ako iné podobné zariadenia.

cip mozog implantat
Zdroj: H_Ko / Shutterstock.com

Viete si predstaviť, že by ste ovládali počítačovú hru len vašim mozgom? Možno to znie ako vytrhnuté zo sci-fi, no takéto niečo je vďaka vedcom z University of Texas realitou. V rámci štúdie vytvorili mozgovo-počítačové rozhranie, ktoré dokáže presne toto.  

Nová štúdia sa zameriavala na výskum toho, ako možno zlepšiť životy ľudí s motorickými problémami. Zariadenie kombinuje schopnosti umelej inteligencie tak, aby ho dokázal používať naozaj každý. Už v minulosti sa objavilo niekoľko výskumov, v rámci ktorých dokázal človek niečo ovládať len pomocou svojho mozgu. Typicky ale majú podobné zariadenia jeden výrazný problém.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Mozgovo-počítačové rozhrania si vyžadujú naozaj zdĺhavú kalibráciu pre každého užívateľa. To vyplýva z toho, že každý mozog je iný, či už hovoríme o zdravých alebo postihnutých ľuďoch. Práve kvôli komplikovanej kalibrácií sa tieto zariadenia nedostali do širšieho povedomia. Autori štúdie ale vysvetľujú, že ich nové rozhranie dokáže pomocou umelej inteligencie rýchlo pochopiť potreby jedinca a samostatne sa kalibrovať cez opakovania. V praxi to znamená, že rozhranie môže použiť každý bez toho, aby bolo predom naladené na jeho špecifické potreby.  

“Naša štúdia demonštruje, že nepotrebujeme špecializovaný tím na kalibračný proces, ktorý je zdĺhavý a veľmi pracný. Teraz sa vieme rýchlo presúvať z pacienta k pacientovi,” vysvetľuje Satyam Kumar, jeden z autorov štúdie.  

Zariadenie vyzerá ako čiapka a skladá sa z niekoľkých elektród. Celá čiapka je pripojená na počítač. Elektródy zbierajú dáta z elektrických signálov mozgu a v počítači sa nachádza dekodér, ktorý interpretuje signály a prekladá ich do ovládania vo videohre.  

Ovládanie hry mozgom

V prípade novej štúdie bolo ovládanie jednoduché. Pri prvom experimente dobrovoľníci ovládali autíčko v závodnej hre. V druhom experimente museli balansovať digitálnu tyč. Experti vytvorili dekodér pre jednoduchšiu hru balansovania tyče. To umožnilo rozhraniu preložiť mozgové vlny do príkazov ako sú doprava a doľava. Dekodér následne slúžil ako základňa pre iných užívateľov. Vďaka nemu vedci dokázali obísť dlhý kalibračný proces.  

Keď dekodér fungoval dobre pre balansovaciu hru, vedci ho začali trénovať na závodnej hre. Tá bola o niečo ťažšia, pretože si vyžadovala myslenie pár krokov dopredu.  

Štúdia pracovala dokopy s 18 dobrovoľníkmi bez akéhokoľvek postihnutia. Vedci prácu označujú ako prelomovú, no v budúcnosti chcú rovnaké rozhranie a hry vyskúšať aj na pacientoch s motorickým postihnutím. V budúcnosti však môžu toto rozhranie použiť napríklad na vývoj invalidného vozíka, ktorý pacienti ovládajú svojou mysľou. V rámci ďalšieho experimentu dokázali niektorí ľudia ovládať robotov pomocou mozgu už do niekoľkých minút.  

Autori štúdie demonštrujú uplatnenie ich zariadenia v budúcnosti. Zatiaľ však majú pred sebou ďalšie testy, ktoré im lepšie ukážu, kam sa s touto technológiou posunúť.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre