Nakupujete cez internet? Tieto znaky by ste si mali všímať, aby ste nenarazili na podvodný e-shop

Online nákupy nemusia vždy dopadnúť podľa našich predstáv. Podvodný e-shop však spravidla spĺňa tieto znaky.

hacker bankove karty slovensko
Zdroj: Niyazz / Shutterstock.com

Nákupy cez internet dnes aspoň raz nevyužilo skutočne malé percento ľudí. Aj vy ste si pravdepodobne niekedy objednali tovar online, pričom ste sa snažili nájsť e-shop, ktorý mal vami vybraný tovar za čo najnižšiu cenu. Nákupy online však so sebou prinášajú skutočné riziko, pretože aj vy môžete naraziť na podvodnú stránku. Slovenská obchodná inšpekcia pritom upozorňuje, na čo všetko by ste si mali dať pozor a akým spôsobom môžete rozpoznať falošný internetový obchod. Využívať by ste pritom mali najmä slovenské obchody, pri ktorých vám práve SOI vie pomôcť ak narazíte na podvodníka. Ani doména .sk však nezaručuje, že ide o slovenský obchod.

Slovenská obchodná inšpekcia môže často zakročiť

Pri nákupoch na internete máte možnosť objednania tovaru aj zo zahraničných obchodov. Pri nich by sme však mali mať zvýšenú pozornosť, nakoľko v prípade falošného e-shopu nám SOI nevie pomôcť. Ak ide ale o e-shop, ktorý podniká v rámci Slovenska, SOI má právo blokovať, resp. zakazovať webové stránky a vymáhať plnenia platby za nedodaný tovar.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ
Nakupovanie na internete: Ako sa môžeme chrániť?
Zdroj: Pixabay (geralt, FiveFlowersForFamilyFirst, OpenClipart-Vectors, Mohamed_hassan)

Slovenské e-shopy najčastejšie spoznáme doménou .sk, no ani to nie je istotou. Na to, aby si obchodník mohol zaregistrovať doménu .sk mu stačí, aby mal bydlisko alebo korešpondenčnú adresu v niektorom zo štátov EÚ, v štáte tvoriacom Európsky hospodársky priestor alebo v členskom štáte Európskeho združenia voľného obchodu. Po splnení týchto podmienok musí rovnako zaplatiť aj registračný poplatok, ktorý činí pár €. Doménu .sk teda pokojne môže využívať aj zahraničný e-shop.

Ak využívate e-shop prvý raz, na toto si dajte pozor

Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje na to, že by ste si v prvom rade mali overiť pred nákupom či ide o známy e-shop. Pozrite sa na recenzie na nezávislých portáloch či fórach alebo sa poraďte so svojimi známymi. Určite ale plne nedôverujte recenziám, ktoré sú zverejnené na webovej stránke obchodu. Jeho prevádzkovateľ má totiž v rukách, čo vám ukáže a čo nie. Rozdiely v recenziách môžu byť zásadné. Veď posúďte nižšie sami. Ide o jeden e-shop, no na prvej snímke sú recenzie na stránke webu a na druhej snímke sú recenzie obchodu toho istého obchodu zo známeho fóra.

Ide o regulárneho predajcu?

Rovnako sa pozrite aj na prevádzkovateľa alebo predávajúceho. Správny e-shop by mal mať tieto údaje transparentne vyobrazené na to, aby ste si mohli obchodníka overiť napríklad v Obchodnom registri Slovenskej republiky či v Živnostenskom registri.

Legitimitu stránky nezaručuje ani to, že sa stránka vyskytuje v slovenskom jazyku, no sledovať by ste mali aj jej úpravu, gramatiku či štylizáciu. Časté chyby môžu naznačovať, že sa stránka automaticky preložila internetovým prehliadačom a prevádzkovať ju môže podvodník.

Akými spôsobmi sa hackeri dostávajú k údajom platobnej karty?
Zdroj: Unsplash (Adnan Khan, engin akyurt), PNGwing, Úprava: Vosveteit.sk

Nenaleťte ani na príliš nízke ceny, ktoré by mohol e-shop ponúkať. V takýchto prípadoch môže ísť aj o falzifikáty, prípadne môže ísť o internetový obchod, ktorý po odoslaní platby tovar neodošle. Aj na nižších čiastkach ale môže podvodník zarábať. Ak obchod umožňuje platbu na dobierku, tak by ste pri pochybnostiach mali tento spôsob využiť. Pokiaľ ale e-shop neponúka možnosť platby na dobierku, tak si dobre premyslite, či platbu kartou alebo internetovým bankovníctvom vykonáte.

Toto sú ďalšie znaky podvodných e-shopov

Podvodné e-shopy častokrát zdieľajú rovnaké znaky, ktoré pre nás zhrnula Slovenská obchodná inšpekcia. Preto ak narazíte na tieto znaky, mali by ste svoj nákup v danom e-shope zvážiť, resp. objednať si tovar z iného obchodu.

  • požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné, atď.)

  • ponuka na nákup je zasielaná prostredníctvom nevyžiadanej pošty

  • predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu

  • chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu, resp. predávajúcom – z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva

  • chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar

  • nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru, bez udania dôvodu

  • obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom

  • e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa, resp. predávajúceho, je ale prevádzkovaný subjektom z iného členského štátu EÚ, prípadne z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napr. odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu, reklamácie, …).

Narazili ste niekedy na podvodný e-shop pri vašich nákupoch na internete? A aký spôsob platby využívate častejšie, kartou alebo na dobierku pri prevzatí? Podeľte sa s nami v komentároch!

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre