Nadzvukové lietadlo Boom Supersonic XB-1 po prvýkrát vzlietlo. Supersonické lety máme na dosah ruky!

Budeme už čoskoro po svete lietať nadzvukovo? Prvý test lietadla XB-1 nás posúva ku komerčným supersonickým letom.

nadzvukove lietadlo Concord
Zdroj: agsaz / Shutterstock.com

Spoločnosť Boom oznámila úspech testovacieho letu nadzvukového lietadla XB-1. Ide o prvú nezávisle vyvíjanú nadzvukovú stíhačku a úspech tohto letu môže svet priblížiť ku komerčnému nadzvukovému letu.  

Komerčné nadzvukové lietadlá existovali už v minulosti, možno si pamätáte na lietadlo Concord. Tieto lietadlá môžu výrazne skrátiť dobu letu, no majú jednu výraznú nevýhodu. Po prelomení nadzvukovej bariéry je lietadlo veľmi hlučné. V praxi môže teda letieť len pri zaoceánskych letoch, čím sa jeho praktickosť výrazne znižuje. Viacerá krajiny totiž zakázali nadzvukové lety nad obývanými oblasťami, kvôli sťažnostiam ľudí.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

V poslednom období ale viaceré projekty skúšajú obnoviť výskum nadzvukového letu. Presnejšie hľadajú spôsob ako dosiahnuť tichší nadzvukový let, vďaka ktorému by mohli komerčné lietadlá letieť aj nad zastavanými oblasťami.  

Lietadlo XB-1 pod kapotou ukrýva špičkovú technológiu, vďaka čomu zaručuje efektívny nadzvukový let. Popri tom má pokročilý pohonný motor a digitálne upravený dizajn pre čo najlepšiu aerodynamiku.  

“Dnes XB-1 vykonal testovací let v rovnakej oblasti, kde v roku 1947 lietadlo Bell X-1 po prvýkrát prekonalo zvukovú bariéru. Na tento let sme čakali už od založenia spoločnosti v roku 2014 a ide o najvýznamnejší míľnik, aký sa nám doteraz podarilo dosiahnuť,” vyjadril sa Blake Scholl, zakladateľ a CEO spoločnosti Boom Supersonic.  

Budúcnosť komerčného nadzvukového letu

Úspech testovacieho letu predstavuje obrovský krok vpred vo veci komerčného nadzvukového cestovania. Počas testovacieho letu XB-1 dosiahlo všetky požadované testovacie body. Medzi nimi bolo bezpečné vzlietnutie, pristátie, stúpanie do výšky dvoch kilometrov a dosiahnutie rýchlosti 439 km/h.  

Počas samotného letu XB-1 nasledovala ešte jedna stíhačka, ktorá overovala a hodnotila letové vlastnosti stroja. Aj pri týchto hodnoteniach prešla nadzvuková stíhačka na jednotku. Spoločnosť Boom Supersonic tvrdí, že dve desaťročia po vyradení Concordu tento test značí návrat civilných supersonických lietadiel. Spoločnosť robí všetko preto, aby nadzvukové lety opäť dostala na komerčný trh s nadzvukovým osobným lietadlom Overture.  

“20 rokov som čakal na environmentálne priateľského nástupcu Concordu. Prvý testovací let XB-1 preto považujem za obrovský míľnik a naplnenie mojich snov. Keď som poslednýkrát letel Concordom v roku 2003, vedel som, že tento deň príde,” hovorí kapitán Mike Bannister, bývalý hlavný pilot Concordu.  

XB-1 je síce len demonštračnou technológiou udržateľného nadzvukového letu, no tento program poskytuje základy pre ďalší dizajn a vývoj komerčného lietadla Overture. Spoločnosť Boom Supersonic kráča cestou, na ktorej kladú dôraz hlavne na bezpečnosť. V tomto smere testovací let XB-1 pomohol spoločnosti overiť niekoľko kľúčových dizajnových a technologických inovácií.  

Komerčné lietadlo Overture je navrhnuté tak, aby dokázalo zobrať 64 až 80 pasažierov. Poletí rýchlosťou Mach 1,7, čo je takmer dvojnásobok rýchlosti dnešných podzvukových lietadiel. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre