Nabúral sa niekto do vášho e-mailového účtu? Pozrite sa, ako to môžete odhaliť a čo by ste mali spraviť, ak vás niekto hackol

Kyberzločinci môžu napáchať veľké škody, ak sa dostanú do vášho e-mailu. Takto sa viete chrániť.

Gmail hacker
Zdroj: Gerd Altmann a Elchinator z pixabay.com, koláž Vosveteit.sk

Mailové schránky sú základom našich digitálnych životov. Registrujeme sa pomocou nich do rôznych sociálnych sietí, četovacích aplikácií alebo iných služieb. Niektorí ich používajú na prácu a posielajú cez mail dôležité a citlivé pracovné súbory.  

Na bezpečnosť našich mailových schránok by sme preto mali dávať dvojnásobný pozor. Ak by sa hackerom podarilo prelomiť naše heslo, získali by prístup nielen k našim osobným správam, ale aj možnosti ako resetovať heslá iných služieb a vymknúť nás z ďalších účtov.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Silné heslá sú v tomto prípade základom, no zároveň by ste mali vedieť aj to, ako vyzerá, keď sa hackerovi podarí dostať sa do vášho mailového účtu. Rozpoznať že je niečo zle a včas konať vám pomôže minimalizovať škody, ktoré môže kyberzločinec napáchať. Ako teda zistíme, že sa niekto dostal do nášho účtu?  

Ako odhaliť, keď sa vám niekto nabúral do e-mailového účta?

Nezvyčajná aktivita 

Ako prvé si môžete všimnúť e-maily, ktoré ste neposlali, nové kontakty alebo zmenu nastavení. Po nabúraní sa do účtu si hackeri pripravujú pôdu na to, aby sa mohli do vašej schránky dostať jednoduchšie. Zároveň môžu vo vašom mene posielať spamové e-maily vašim kontaktom alebo sa pokúsiť o iný druh podvodu.  

Väčšie množstvo spamu a phishingu 

Spamovým mailom sa úplne nevyhneme, no ak pozorujete, že vám do schránky chodí výrazne viac spamových alebo phishingových správ, môže to znamenať, že sa niekto dostal do vášho účtu.

Gmail spam_titulka
Zdroj: Feng Yu / Shutterstock.com

Nepodarené pokusy o prihlásenie 

Viaceré e-mailové služby dnes ponúkajú monitorovanie prihlásení. V nastaveniach si môžete pozrieť, kedy a ako ste sa do vašej mailovej schránky prihlasovali. Ak si všimnete niekoľko nepodarených pokusov z cudzieho zariadenia, nemalo by ste to podceňovať. Ak vidíte ako sa niekto pokúšal dostať do vašej schránky. Aj v takom prípade je najlepšie konať.  

Prihlásenia z rôznych IP adries

Rovnako viacero e-mailových služieb ponúka možnosť skontrolovať si posledné prihlásenia podľa IP adries. V prípade služby Gmail nájdete zoznam IP adries na spodku zoznamu výpisu prijatých správ.

Gmail kto je prihlaseny do uctu_2
Zdroj: Vosveteit.sk

Pozrite sa, aké zariadenia sú prihlásené k vášmu účtu

Jednou z ďalších základných funkcií e-mailových klientov je, že sa môžete pozrieť, aké ďalšie počítači či telefónu sú prihlásené k vášmu účtu. Pomocou tohto nástroja môžete identifikovať neznáme zariadenia.

pripojene zariadenia ku google uctu
Zdroj: Vosveteit.sk

Chýbajúce maily 

Niekedy môžeme vymazať starý mail, na ktorý zabudneme. Ak sa vám ale často stáva, že vám miznú dôležité správy, ktoré ste určite nevymazávali, aj to je znakom, že niekto získal neoprávnený prístup do vášho účtu.

Uzamknutý účet 

Niektoré služby majú bezpečnostnú poistku pred nevyžiadaným prístupom. Ak niekto háda vaše heslo a nepodarí sa mu to po niekoľkých pokusoch, e-mailový poskytovateľ uzamkne váš účet pre podozrivú aktivitu. Ak vám príde podobná notifikácia, neberte ju na ľahkú váhu. 

Čo robiť, ak sa niekto dostal do vášho účtu?  

Ak máte podozrenie, že máte v účte cudziu osobu, dôležité je konať rýchlo. Ako prvé by ste si mali zmeniť heslo a pre úplnú istotu zmeniť heslá vo všetkých účtoch. Zároveň skontrolujte, či nemáte v zariadení malvér. Heslá si síce môžete zmeniť, no ak máte v zariadení malvér na zaznamenávanie stlačení klávesnice alebo iný, vôbec vám to nepomôže.  

Neuškodí ani zavolať banke a prebrať s ňou ďalšie kroky. Banka vám môže pomôcť zabezpečiť váš účet u nich a monitorovať ho, ak by sa objavila podozrivá transakcia.  

Dobré je informovať vašich známych. Ak sa podvodník dostane do vášho účtu, môže posielať spam vo vašom mene. Ak nevedia čo sa stalo, existuje väčšia pravdepodobnosť, že sa nechajú oklamať phishingom.  

Útok môžete nahlásiť aj e-mailovej službe. Tá vám môže pomôcť získať späť váš účet. Ak sa tak stane, nezabudnite si zmeniť všetky bezpečnostné nastavenia. Po získaní účtu späť by ste mali byť ešte nejakú chvíľu na pozore a všímať si akúkoľvek podozrivú aktivitu.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre