BezpečnosťSpravodajstvo

Na to, aby ste pochopili zmluvné podmienky Facebooku, potrebujete vysokú školu, ukazuje štúdia

Nahliadli ste niekedy do zmluvných podmienok sociálnych sietí? Vedia byť totiž mimoriadne náročné a niekedy na pochopenie nestačí ani VŠ.

Sociálne siete jednoznačne patria k dnešnému životu. Dokazujú to aj čísla, ktoré tvrdia, že až 58 percent svetovej populácie využíva aspoň jednu sociálnu sieť. Za mobilom či počítačom vieme stráviť hodiny denne posúvaním, lajkovaním či zdieľaním alebo komentovaním. Kto z vás si ale pamätá na deň, kedy ste sa prvýkrát prihlasovali na stránke ľubovoľnej sociálnej siete? Zrejme nikto. Registrácia vie byť totiž mimoriadne jednoduchá a rýchla, no viete vôbec, pod čo ste sa virtuálne podpísali? Na túto otázku priniesol odpoveď web allaboutcookies.org a my sa spoločne pozrieme na odpoveď.

Čítanie zmluvných podmienok

Každá stránka pri registrácii ponúka aj zobrazenie zmluvných podmienok, ktoré drvivá väčšina z nás ani nečíta. Niekedy sa stretneme s otravným povinným čítaním, kedy sa potvrdenie nachádza až na konci stránky, no dané podmienky si aj tak prečíta minimum používateľov. Čo ak by sme si ale dané podmienky chceli prečítať? To je samozrejme možné no mnoho používateľov by samotnému textu nerozumelo.

Zmluvné podmienky nielen na sociálnych sieťach sú totiž všeobecne ťažké na čítanie a pochopenie. Obsahujú totiž množstvo právnych výrazov a žargónu, ku ktorému bežný používateľ nemá prístup. A práve preto sa web All About Cookies zameral na tieto zmluvné podmienky najväčších sociálnych sietí a ich náročnosť zaznačil do prehľadného grafu, ktorý si môžete pozrieť nižšie.

Okrem náročnosti daných podmienok, ktorá je zobrazená na zvislej osi sa graf zameriava aj na samotný počet slov, ktorý môžete vidieť na vodorovnej osi. Náročnosť jednotlivých podmienok bola odstupňovaná podľa výšky vzdelania ľudí v Amerike. Samotné stupne sú trochu odlišné od tých našich, napr. 12. stupeň sa rovná nášmu maturantovi. Práve tento 12. stupeň akési minimum na zvládnutie prečítania a pochopenia zmluvných podmienok (okrem YouTube). Na pomyselný vrchol náročnosti sa dostal Facebook, na ktorý je potrebné minimálne absolvovanie vysokej školy.

sociálne siete náročnosť
Zdroj: allaboutcookies.org

„V rámci 10 platforiem sme zistili, že iba tri platformy sociálnych médií – Snapchat, Reddit a YouTube – majú podmienky služby, ktorým rozumie časť ľudí, ktorá nemá vysokoškolské vzdelanie.“, píše sa v publikovanej správe.

Čo sa týka dĺžky samotných podmienok, tak vyhráva Snapchat. Jeho podmienky majú totiž cez 10 000 slov, čo by používateľa zamestnalo na približne 40 minút a to hovoríme iba o čítaní. Najmenej slov v zmluvných podmienkach zaznamenal YouTube, ktorý je z tejto TOP desiatky sociálnych sietí najjednoduchším na porozumenie. To je ale stále náročné na priemerného Američana, ktorého schopnosti sú niekde medzi siedmym a ôsmym ročníkom.

Je na prečítanie podmienok potrebná vysoká škola?

Aj bez pozretia na graf vyššie je po prečítaní pár viet zo zmluvných podmienok jasné, že na ich rozlúštenie by ste potrebovali kopec času a taktiež slovník, prípadne návštevu právnej poradne. Takéto veľké firmy ako Meta či Google totiž nič nechcú nechať na náhodu a práve preto na vypracovaní a aktualizácii zmluvných podmienok pracujú desiatky právnikov. Nám už preto iba zostáva daným sieťam buď dôverovať, alebo si ich kompletne vymazať.

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close