Mobilní operátori majú novú povinnosť, vďaka ktorej sa vyhnete prekvapeniu z vysokého účtu za mobilné služby!

Mobilní operátori majú novú povinnosť, vďaka ktorej vás neprekvapí na konci zúčtovacieho obdobia vysoký účet za prevolané minúty, odoslané SMS či prenesená dáta nad limit vášho balíka.

nahnevany muz mobil vysoky ucet
Zdroj: TeodorLazarev / Shutterstock.com a photoschmidt / Shutterstock.com, koláž Vosveteit.sk

Možno sa vám už niekedy stalo, že ste veselo používali váš telefón a keď prišlo zúčtovacie obdobie, tak vám išli vypadnúť oči pri pohľade na faktúru, ktorú musíte zaplatiť. A hoci dnes mobilní operátori ponúkajú rôzne neobmedzené balíčky, tak tie nie každému vyhovujú. Dôvodom môže byť cena alebo iné obmedzenia. Napríklad, niektorí operátori obmedzujú rýchlosť sťahovania dát pri balíčkoch s neobmedzenými dátami, čo niekomu, kto potrebuje pracovať s veľkými súbormi, nemusí vyhovovať.

Nech je ako chce, nemenej veľká časť používateľov používa balíčky s rôznymi limitmi. Napríklad na volania majú 100-minút, môžu odoslať rovnaký počet SMS správ a preniesť v mobilnej sieti 5 GB dát a podobne. Niekedy sa nám ale stane, že prečerpáme to, čo máme zakúpené a výsledkom je, že si za služby operátora priplatíme. Zväčša minúty, ktoré prevoláme nad rámec či dáta, ktoré prenesieme, stoja výrazne viac ako predplatený objem služieb. Práve na tento problém reaguje nová legislatíva, na ktorú upozornil portál refresher.sk.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Mobilní operátori majú novú povinnosť

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb na svojom webe informuje, že mobilným operátorom, ktorí poskytujú internet alebo komunikačnú službu (napr. volania, SMS, dáta), pribudla nová povinnosť.

Ešte koncom minulého mesiaca bola prijatá nová Vyhláška č. 440/2023 Z.z., ktorá bola medzičasom publikovaná v Zbierke zákonov. Na jej základe musia operátori upozorniť svojich zákazníkov, ak vyčerpajú predplatený balík služieb na 80%. Následne, ak klient minie celý predplatený balík, tak operátor ho rovnako musí na to upozorniť. Znamená to, že používatelia mobilných služieb budú mať prehľad o spotrebe minút, SMS a mobilných dátach, koľko ich prečerpali a koľko im ešte zostáva.

„Vyhláška ustanovuje, že operátori, ktorí poskytujú internet alebo komunikačnú službu (napr. volania, SMS, dáta) majú upozorniť zákazníka na skutočnosť, že jeho spotreba minút, dát a pod. sa blíži resp. dosiahla stanovený objem. Prvé upozornenie obdrží zákazník pri dosiahnutí úrovne 80 % celkového objemu služby (minút, dát a pod.) a druhé upozornenie pri úplnom vyčerpaní objemu služby. Operátor bezplatne upozorní zákazníka na úroveň čerpania spotreby služby napríklad zaslaním SMS, push notifikáciou alebo elektronickou poštou.“, vysvetľuje fungovanie novej povinnosti úrad, čo je jej cieľom.

Pozor, platnou ešte nie je, ale len bude

Samozrejme, vzhľadom na to, že táto vyhláška bola prijatá len niekoľko dní dozadu, tak operátori ju nemusia hneď dodržiavať. Ide o bežný postup, kedy účinnosť normy je posunutá o niekoľko dní od jej prijatia. V tomto konkrétnom prípade, operátori musia riadne plniť svoje nové povinnosti od nového roka, teda od 1.1.2024. Preto si dajte pozor, aby ste tento mesiac neminuli viac minút či dát, ktoré máte predplatené v domnienke, že vás na to upozorní poskytovateľ mobilných služieb.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre