SpravodajstvoVeda a výskum

Mobil malým deťom do rúk nepatrí. Ak to s ním budú preháňať, bude to mať na nich takéto následky, hovoria vedci

Nová štúdia odhalila, že pasívne pozeranie videí či iného obsahu, môže negatívne ovplyvniť vývoj reči tých najmenších detí.

V súčasnosti mnohí z nás čelia svetu plnému obrazoviek na posúvanie a nekonečných videí na pozeranie. Možno si to neuvedomujeme, ale rovnakým problém čelia aj deti a to aj tie najmenšie.

Pravdepodobne mi dáte za pravdu, keď poviem, že mobily, tablety, sú každodennou súčasťou života už aj viacerých detí a častokrát batoliat. Keď som povedzme v reštaurácii, veľakrát som už videla práve malé deti s tabletom či mobilom, ako pozerajú videá či rozprávky na týchto zariadeniach. Ja tu nie som od toho, aby som súdila, alebo aby som povedala, či to dobré je alebo nie. Výskumníci z Southern Univeristy vykonali štúdiu, ktorá popisuje, aký vplyv môže mať pozeranie videí na deti v nízkom veku od 1 do 3 rokov. Obsahuje množstvo podstatných informácií, ktoré by ste sa ako rodič či opatrovateľ, mali vedieť.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„V prvých rokoch života je jazyk jednou z kľúčových zložiek vývoja, o ktorej vieme, že médiá môžu ovplyvniť,“ hovorí Kucker. „Je menej výskumov zameraných na batoľatá, ktoré používajú digitálne médiá, než na starší vek, a preto sa snažíme lepšie pochopiť, ako digitálne médiá ovplyvňujú túto vekovú skupinu a aký typ času stráveného pred obrazovkou je prospešný a aký nie.“, dopĺňa.

Za obrazovkou tie najmenšie deti strávia extrémne veľa času

Podľa novej štúdie, ktorú vykonala psychologička Sarah Kucker, vieme, že pasívne pozeranie videí, môže negatívne ovplyvniť ich vývoj reči. Deti, ktoré majú od 17 do 30 mesiacov, strávia v priemere takmer 2 hodiny denne pozeraním videí. Ak by vás zaujímala situácia pred COVID pandémiou, v porovnaní so situáciou pred pandémiou, ide o 100% nárast a to je naozaj zásadná zmena.

Odzrkadlí sa to na ich slovnej zásobe

V prípade, keď im rodič alebo opatrovateľ/ka podstrčila mobil/ tablet, preto, aby mali od nich „pokoj“, alebo aby ich ukľudnili, mali neskôr tendenciu používať vo vetách menej slov. Mierne iná situácia je ak tieto zariadenia využívali na vzdelávanie sa alebo volania s napríklad rodinnými príslušníkmi, v tomto prípade sa negatívne dôsledky zmiernili. 

Štúdie sa zúčastnilo 302 opatrovateľov batoliat. Opatrovatelia, zdieľali naozaj podstatné informácie, ako napríklad, koľko času trávi ich dieťa na mobile alebo tablete, taktiež popisovali dôvody, prečo robia aktivity na týchto zariadeniach.

Sarah Kucker radí, aby rodičia a opatrovatelia zvážili, aké videá dávajú sledovať deťom. Taktiež radí, aby zvážili, koľko je ich dieťa na mobile alebo na inom takomto zariadení a keď už to dieťa video pozerá, mali by s ním komunikovať počas toho, ako ho pozerá.

Je naozaj dôležité, aby rodičia, opatrovatelia a ďalší vedeli o potencionálnych negatívnych dôsledkov na ich deti, a aby následne vedeli prijať vhodné opatrenia. Mnoho z nich o nich možno ani nevie, alebo si ich vôbec neuvedomujú.

Výskumníci konštatujú, že výsledky ich práce jasne ukazuje negatívnu súvislosť medzi vysokou úrovňou spotreby digitálnych médií a rozvojom slovnej zásoby detí.

Sarah Kucker sa bude aj spolu s jej kolegami, aj naďalej venovať výskumu a bude sa snažiť prísť na to, či je už 2 hodinové pozeranie videí pre batoľatá normálom a ak sa ukáže, že áno, ich cieľom bude prísť na dôsledky, ktoré sa zanechajú na dieťati, hlavne teda ohľadom reči. Akonáhle sa dozvieme informácie o ďalších výsledkoch jej výskumu, dáme vám to hneď vedieť, keďže je to naozaj dôležitá téma.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Zobraziť komentáre
Close
Close