Kto sleduje našu aktivitu na internete v najväčšej miere? Výsledok vás asi neprekvapí, alebo predsa len áno?
pCloud urobilo analýzu, kde sa pozreli na to, kto v najväčšej miere sleduje aktivitu používateľov na internete. Štúdii dominujú Google a Facebook.
Sledovanie aktivity používateľov na internete sa stalo už akýmsi „štandardom“ internetu. Najčastejším dôvodom, prečo tak technologickí giganti robia, je prispôsobovanie reklám. Nehovor viac však o tom, že sledovanie používateľov sa môže teoreticky zvrhnúť aj za iným účelom, ako je prispôsobovanie reklám. Napríklad za účelom ďalšieho ovplyvňovania správania používateľov. Dobrým príkladom je škandál Cambridge Analytica, kedy boli dáta používateľov neoprávnene zneužité za účelom ovplyvnenia volebného správania.
Kto má na internete sleduje používateľov v najväčšej miere?
Spoločnosť pCloud sa venovala zaujímavej analýze, kde sa pozrela na to, ktorí technologickí giganti monitorujú správanie používateľov na internete v najväčšej miere. Na tému upozorňuje portál techradar.com. Spoločnosť s rozhodla spraviť analýzu „Najinvazívnejšie súbory cookie na webe“ potom, ako Google oznámenie odsunutia nového spôsobu sledovania aktivity používateľov, FLoC, na neskôr.
Analytici za účelom odhalenia, kto má najviac sledovačov, využila funkciu Intelligent Tracking Prevention (ITP) z prehliadača Safari na zhromaždenie údajov o počte blokovaných sledovačov. Týmto spôsobom sa pozreli na 88 veľkých a známych stránok (pozn. redakcie: ide napríklad o webové stránky ako Booking.com, Instagram, Bumble, Shopify, Ocado, HSBC a ďalšie).
Pokiaľ ide o „víťazov“ tejto ankety, tak nikoho asi neprekvapí, že im dominujú Google a Facebook. Technologickí gigant Google, sa umiestnil na prvom mieste so 262 blokovanými sledovaniami, zatiaľ čo Facebook na druhom s „len“ 107 blokovanými sledovaniami. Prvú trojicu uzatvára Adobe so 69 blokovanými sledovaniami. Štvrtú a piatu priečku obsadili Twitter a Microsoft. Na zozname spoločností, ktoré sledujú používateľov v najväčšej miere, sa objavili ešte spoločnosti ako SnapChat, Verizon Media, Oracle, AppNexus, Akamai, Salesforce, LinkedIn, či Amazon.
Zároveň treba však dodať, že Google na sledovaných stránkach disponoval 7 sledovačmi, ktoré sa zobrazili 262-krát. Medzi nástroje, ktoré sledujú aktivitu používateľov v najväčšej miere patrí napríklad Doubleclick.net, ktorý bol nájdený na 70 webových stránkach. Tento sledovač je využívaný inzerentmi a vydavateľmi médií za účelom, aby dokázali prispôsobovať reklamu na webe, ktorá sa zobrazuje používateľom. Tento sledovač tiež umožňuje inzerentom a vydavateľom vidieť, aké sekcie ich stránok si užívatelia prezerajú, aby mohli zobrazovať prispôsobenejšie reklamy.
Neprehliadnite
Zmiznú v blízkej dobe sledovače medzi webmi? Na to asi nie je šanca. Boli vyvinuté ako takzvané cross-site trackery, aby poskytli personalizovanejší online zážitok. Pri každom použití siete ich však možno vo veľkej miere obísť pomocou služieb VPN a anonymného prehliadača, akým je napríklad Thor.
Komentáre