Instagram mení postoj žien k vlastnému telu a nie v dobrom slova zmysel, hovoria vedci

Zdá sa, že Instagram môže mať negatívny vplyv na mladé ženy ako sa vnímajú. Fotografie so sexuálnym podtónom menia u žien náladu a postoj k vlastnému telu.

instagram titulky
Zdroj: In Green / Shutterstock.com

Pravdepodobne málokto by povedal, že je 100%-spokojný so sebou samým, aký je. No zdá sa, že sociálne siete majú tendenciu tento fenomén ešte viac prehĺbiť. Minimálne to naznačuje jeden z najnovších výskumov vedcov.

Výskumníci z Flinders University sa zamerali na otázku, ako sexuálne fotografie zdieľané online influencerkami ovplyvňujú psychické a emocionálne zdravie mladých žien. Ich štúdia poukazuje na to, že sledovanie takýchto obrázkov na sociálnej platforme Instagram má negatívny dopad na náladu a postoj k vlastnému telu u mladých dospelých, najmä u žien.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Negatívny dopad sexuálnych fotografií na Instagrame

Štúdia analyzovala účinky sledovania dvoch typov fotografií, a to štandardných módnych fotografií a sexuálne ladených obrázkov, ktoré zahŕňali fotky influenceriek v bielizni alebo plavkách s náznakom sexuálnej provokácie. Tieto fotografie boli zdieľané na Instagrame tými istými ženskými influencerkami. Účastníčky štúdie, mladé ženy vo veku 17–25 rokov, vykonali merania nálady a sebahodnotenia pred a po sledovaní týchto obrázkov. Okrem toho boli vykonané merania ohľadom porovnávania vzhľadu a sebaobjektivácie.

„Niektorí influenceri schvaľujú spodnú bielizeň a bikiny a narastajú obavy z otvorene sexualizovanej povahy obrázkov, ktoré uverejňujú na sociálnych médiách,“ hovorí odborník na imidž tela docent Prichard, ktorý vedie laboratórium Embrace Impact Lab na Flinders University.

Vplyv sexuálnych fotografií na náladu a telo mladých žien

Výsledky štúdie jednoznačne ukázali, že sexuálne fotografie influenciek viedli k výrazne negatívnejším náladam, väčšej nespokojnosti so svojím telom a intenzívnejšiemu porovnávaniu svojho vzhľadu s inými. Zaujímavým zistením bolo, že tento negatívny vplyv nezávisel na miere sexuálnej explicitnosti obrázkov. Dokonca aj obrázky s miernym sexuálnym nádychom vyvolali podobné negatívne reakcie.

Štúdia zdôraznila, že tento problém je špeciálne relevantný pre mladých dospelých vo veku 18–34 rokov, medzi ktorými je Instagram jednou z najpopulárnejších sociálnych platforiem s viac ako dvoma miliardami aktívnych používateľov mesačne.

Mnohé z mladých žien si neuvedomujú, že každý sme unikát ako aj to, že fotky na sociálnych sieťach sú zväčša pozlátkom a nie realitou. Nehovor viac o tom, že tieto fotografie často predtým, ako sú publikované, prejdú ešte úpravou, aby došlo k odstráneniu nedokonalostí.

Dôležitosť regulácie a budúce kroky

Výskumníci hovoria, že na úrovni politiky je potrebné zvážiť lepšie regulácie ohľadom reklamy influenciek na sociálnych médiách, aby sa minimalizoval negatívny vplyv na psychické a emocionálne zdravie mladých ľudí a vytvorilo sa zdravšie online prostredie. V Austrálii bol zavedený nový etický kódex pre reklamné kampane od februára 2021, ktorý zakazuje používanie príliš sexuálnych obrázkov v reklame. Dôležité však je, že tento kódex sa nevzťahuje na obsah vytvorený samotnými používateľmi, vrátane influenciek na Instagrami. Rovnako treba povedať, že kódex je len „kódexom“ a nemá právne účinky. Skôr sa sústreďuje na morálny aspekt aktérov.

Výskumná práca s názvom „Porovnávanie a sebaobjektivácia: Vplyv sexuálne ladených obrázkov zdieľaných influencermi na Instagrame na obraz tela žien“ bola zverejnená v časopise Body Image.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre