Spravodajstvo

Google bude za účelom sledovania používateľov využívať novú metódu „Topics“. Na toto sa pripravte!

Ako bude fungovať nová metóda sledovania používateľov z dielne Google? Technológia FLoC je mimo hru, nahradí ju technológia Topics.

Technologický gigant Google bude vo svojom populárnom prehliadači Chrome používať nový spôsob sledovania používateľov na presnejšie zacielenie reklamy. Novinka s názvom Topics, alebo Témy, nahradí experiment FLoC, ktorý mal byť pôvodne nástupcom Cookies súborov, ktoré sú podrobované dlhej kritike. Používateľom, ale regulátorom vadí vysoká úroveň personalizácie dát a ich zdieľanie s inzerentmi. Na informáciu upozornil web howtogeek.com.

Čo je to FLoC?

Predchodca Topics sa nazýva FLoC (Federated Learning of Cohorts). Táto metóda sledovala údaje používateľov prehliadača Chrome bez použitia Cookies. FLoC využíval údaje z histórie prehliadania. Na základe tejto histórie roztriedil používateľov do rôznych skupín. V jednej skupine preto boli používatelia s podobnými vyhľadávaniami, v druhej s podobnými záujmami a podobne. Tieto skupiny sa nazývali aj Kohorty (Cohorts).

Každá osoba v tejto skupine získala anonymný identifikátor a reklamný inzerent získal údaje celej tejto kohorty ako celku. Reklama teda bola cielené bez poznania identity jednotlivca. Zdá sa však, že táto metóda sledovania ľudí a prispôsobovania reklám je vcelku náročnou a preto Google prichádza s novou metódou Topics.

Rozdiel medzi FLoC a Topics

Topics sú podobné metóde FLoC, no metóda Topics je viac abstraktnejšia. Chrome každý týždeň identifikuje niekoľko hlavných záujmov používateľa, ktoré reprezentujú jeho zvyky pri prehliadaní. Pod takým záujmom si môžeme predstaviť napríklad šport alebo varenie.

Po zistení týchto záujmov následne Chrome pri návšteve každej stránky tieto informácie bude zdieľať s reklamnými partnermi, ktorí na ich základe zobrazia reklamu. Preto ak je jeden z vašich záujmov šport, pravdepodobne uvidíte viac športových reklám.

Tieto záujmy sa uložia na tri týždne a následne sa vymažú. Celý tento výber prebieha na zariadení používateľa a nie na externom serveri. Celkový zoznam Topics má okolo 300 rôznych tém a záujmov. Pre korektnosť sa medzi Topics nedostalo rozlíšenie podľa rasy alebo pohlavia.

Oproti FLoC nebude metóda Topics vôbec využívať žiadne kohorty, ktoré boli často zbytočné, pretože existovali metódy, ktoré napriek anonymizovaniu vedeli používateľa určiť.

Môžeme si Topics manažovať?

Zatiaľ nie je presne známe, ako sa Topics budú dať manažovať, no vzhľadom na publikované informácie, očakáva sa, že nám Google umožní zobraziť naše záujmy, prípadne budeme vedieť daný záujem vymazať. Rovnako treba prízvukovať, že inzerenti nebudú mať možnosť využívania dát zo stránok, ktoré sme dlhšiu dobu nenavštívili, čo je jedna z ďalších výhod tejto metódy. Na záver už iba ostáva otázka, kedy môžeme očakávať nástup Topics. Google túto novú metódu oznámil iba minulý mesiac, čiže určite ešte nejaký čas potrvá testovanie a samotné implementovanie funkcie jednotlivými stránkami.

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close