Banková asociácia radí, ako nenaletieť internetovým šméjdom, ktorý sa vydávajú za falošných bankárov

Banková asociácia hlási, že evidujte zvýšený počet podvodných hovorov. Zároveň vyzýva na opatrnosť a zdieľa aj niekoľko odporúčaní, ako sa nestať obeťou podvodu.

neznamy volajuci hovor podvodny telefonat
Zdroj: r.classen / Shutterstock.com

Internet je priestorom, ktorý ponúka viacero možností, ako skryť svoju identitu. To je aj dôvod, prečo ho obľubujú online podvodníci. V kybernetickom priestore sa môžeme stretnúť nielen s podvodnými e-mailmi ale aj SMS správami, falošnými súťažami či phishingovými stránkami. Nie tak dávno sme upozorňovali na podvodné správy, ktoré sa tvárili, že sú od Slovenskej sporiteľne, no v skutočnosti išlo o podvod.

Nemenej populárne sú ale aj podvodné hovory, kedy sa útočník nebojí aktívne komunikovať s potenciálnou obeťou. Najčastejšie sa útočníci vydávajú za finančné inštitúcie a vábia ľudí buď na príležitosti do investovania, alebo sa vydávajú z pracovníkov bánk.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Roztrhlo sa vrece s podvodnými hovormi

Česká banková asociácia najnovšie na svojich stránkach zverejnila varovanie, že eviduje zvýšený počet podvodných volajúcich, ktorí sa vydávajú za zamestnancov bánk.

„Jednanie páchateľov je veľmi nebezpečné a manipulatívne, pretože hovoria perfektnou češtinou (pozn. redakcie: alebo Slovenčinou) a ovládajú bankovú terminológiu. Navyše používajú mnoho manipulatívnych techník sociálneho inžinierstva. Výrazný je tu apel na strach o peniaze a zastrašovanie sankciami, keď niekomu obeť niečo vyzradí, alebo keď nebude spolupracovať. Páchatelia vystupujú nielen ako bankári, ale vydávajú sa aj za policajtov, pracovníkov národnej banky, alebo pracovníkov Národného úradu pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť,“ vysvetľuje Pavel Kolář, expert na kyberbezpečnosť.

Ako vysvetľujú experti, tak cieľom útočníka je najčastejšie prevziať kontrolu nad zariadením obete a následne získať citlivých údajov. V ďalšom kroku sa podvodník pokúša zrealizovať transakciu z účtu obete v prospech útočníka.

„Často sa tiež stáva, že obeť je zmanipulovaná takým spôsobom, že dojedná vo svojej banke maximálny možný úver s vidinou, že zachraňuje svoje peniaze pred zneužitím zo strany páchateľa. Následne je potom obeť zmanipulovaná na vloženie peňazí z úveru do vkladomatu na virtuálne meny a odoslanie na účet podvodníkovi.“

Ako zistiť, že vám volá podvodník?

Banková asociácia zdieľala aj niekoľko rád, ako sa nestať obeťou podvodného hovoru. Poďme sa pozrieť bližšie na to, čo nám odporúčajú.

  • V prípade akýchkoľvek nejasností okamžite kontaktujte svoju banku.
  • Vkladomat na virtuálne meny slúžia iba pre obchodnú činnosť a v žiadnom prípade nie na prevod peňazí na bezpečný účet.
  • Nikdy neumožňujte vzdialený prístup do vášho zariadenia nikomu, komu bezhranične nedôverujete. Napríklad banky alebo polícia takýto prístup nikdy nevyžadujú.
  • Banky vás nikdy nebudú nútiť k prevodom na „bezpečné účty“, k vyzradeniu PIN, a citlivých údajov z platobnej karty, alebo k vkladom do vkladomatu na virtuálne meny.
  • Páchatelia používajú tzv. spoofing a dokážu tak napodobniť akékoľvek tel. číslo, či e-mailovú adresu. Slepo neverte tomu, čo vidíte na displeji. Radšej zaveste a zavolajte do svojej banky späť na oficiálne číslo, ktoré nájdete na webových stránkach bánk.
  • Páchatelia využívajú mená skutočných zamestnancov bánk, polície a ďalších inštitúcií. Buďte preto obozretní.
  • Neinštalujte si do zariadenia neznáme aplikácie.

Pokúsil sa vás už niekedy niekto podviesť alebo stali ste obeťou takéhoto podvodu? Dajte nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre