Apple sa dostal na zoznam spoločností, ktoré budú pravdepodobne podliehať prísnejším reguláciám
Apple vzhľadom na vysoký podiel na trhu získal nežiadanú pozornosť
Apple sa objavil na takzvanom „hit liste“ spoločností, ktorého zámerom je zredukovanie dominancie technologických gigantov na trhu. Zoznam obsahuje aj niekoľko ďalších technologických obrov vrátane spoločností ako Amazon, Facebook, či Google. Všetky spoločnosti, ktoré sa ocitnú na tomto zozname, sa budú musieť prispôsobiť prísnejším nariadeniam a reguláciám. Na tému upozorňuje portál 9to5mac.
„Strážci brány“
Dôvodom tohto zoznamu je, že menší hráči dlhodobo nemajú byť schopní konkurovať týmto veľkým spoločnostiam a tak majú prísť nové pravidlá, ktoré by mali prikazovať týmto technologickom obrom zdieľanie dát s ďalšími menšími hráčmi na trhu. Zároveň by mali mať povinnosť byť transparentnejšími v spojitosti s tým, ako získavajú informácie o používateľoch, a ako ich spracovávajú.
Dôvodom týchto opatrení má byť to, že títo technologickí giganti sú považovaní za akýchsi „strážcov brány“, ktorí majú v rukách moc, aby rozhodli, či umožnia konkurencií rásť na ich platformách, alebo nie.
Zoznam spoločností nebude rigidným
Zoznam spoločností bude zostavený na základe viacerých premenných, napr. trhového podielu, príjmov, počtu používateľov a podobne.
„Pokuty za protimonopolné konanie sú tak malé, že týmto obrovským spoločnostiam vôbec neuškodia. Tieto obrovské firmy si radšej zachovajú svoj biznis a zaplatia „mále pokuty.“
Problematika App Storu
Dobrým príklad je Spotify a Apple Music, kde dochádza ku kriveniu trhu, myslí si Spotify. Odôvodňuje to tým, že spoločnosti prevádzkujúce konkurenčné služby musia Apple platiť poplatky za to, aby mohli „fungovať“ na iOS platforme, zatiaľ čo Apple nemusí. Riešením by bolo, ak by sa Apple Music stal samostatnou a nezávislou spoločnosťou, ktorá by musela platiť rovnaké poplatky a to vo výške 30%, ako konkurencia.
Neprehliadni
Európska únia sa už dlhšie pokúša dosiahnuť to, aby spoločnosti ako sú Apple, nemali neférovú výhodu v podobe prístupu k dátam o popularite aplikácií. Tieto informácie môžu byť pre malé vývojárske spoločnosti smrtiace. Vzhľadom na fakt, že oni sa k týmto dátam nevedia dostať, nedokážu predvídať vývoj trhu. V konečnom dôsledku toto môže vyústiť ku pádu konkurencie.
Ako súčasť opatrení sa Európska únia snaží presadiť viac než len pokuty, ktoré sa častokrát považujú iba za „bežné náklady“ podnikania. Brusel chce urýchliť procesy a prinútiť spoločnosti, aby zabezpečili prístup a zdieľanie údajov s konkurenciou.
Komentáre