Viete čo obnáša vytvorenie webovej stránky? Je to náročnejšie ako sa na prvý pohľad môže zdať
Rozmýšľali ste niekedy nad tým, že by ste si vytvorili webovú stránku alebo blog? Zaobstaranie si vlastnej stránky hoci už dnes nie je tak náročnou úlohou ako v minulosti, tak aj napriek tomu to nie je jednoduchá úloha. Nižšie vám prinášame niekoľko základných krokov, ktorým sa pri tvorbe stránky nevyhnete.
Najprv musíte vedieť o čom chcete písať
Prvý faktorom, ktorý si musíte objasniť je či chcete byť komerčným alebo takzvaným „underground“ webom. Ak vyškrtnete prvú možnosť tak to máte oveľa jednoduchšie. Neriešte či viete gramatYku alebo či máte publikum, pre ktoré chcete písať. Jednoducho vás to má napĺňať bez ohľadu na to či dostanete za svoju prácu aj odmenu. Možno si na prvý pohľad poviete, že bez mzdy to nemá zmysle, ale má! Naučíte sa nie len formulovať svoje myšlienky, ale osvojíte si aj iné zručnosti, ktoré mnohí ľudia nemajú. Napríklad sa naučíte pracovať v redakčnom systéme, upravovať čiastočne stránky (html, php,…) ako aj získate SEO zručnosti a v neposlednom rade spoznáte desiatky nových ľudí. Keď to budete robiť kvalitne a nebudete to flákať tak publikum si vás na konci dňa aj tak nájde.
Teraz musíte vymyslieť názov a zaobstarať si doménu a hosting
Hosting nie je problém, ten stojí pár desiatok € ročne alebo existujú aj bezplatné riešenia. Tie však často vyžadujú bezplatnú reklamu na stránkach. Pri menších projektoch alebo weboch vás vide zhruba na 20-30€ ročne. Problémom však býva názov projektu. Chcete prinášať informácie o tom čo sa deje vo svete a rozhodli ste pre názov projektu napríklad News.sk? Smola, už existuje. Princípom názvu má byť vystihnúť jedným alebo maximálne dvoma slovami váš obsah, ktorý by sa nemal výrazne odchyľovať počas existencie projektu a zároveň má byť jednoducho zapamätateľný. Inými slovami ak sa budete venovať Windowsu tak nemôžete dať názov „MôjportáloApple“. Druhá a tak isto podstatná vec je to či je váš názov chytľavý a ľahko zapamätateľný. Skúste sa nad tým zamyslieť. Koľko stránok denne otvoríte s viac ako 2 alebo 3-slovným pomenovaním?
Po kúpe domény, hostingu a vyprofilovaní názvu musíte vytvoriť webstránku
Webstránka nie je len doména, ale kompletný redakčný systém, ktorý musí spĺňať viacero požiadaviek od možnosti pridávania obsahu, umiestňovania reklamných banerov, automatizácie jednotlivých prvkov až po samotný vzhľad stránky. Máte v podstate dve možnosti: vytvorenie webstránky delegujete na externú spoločnosť alebo si web spravíte sami prostredníctvom existujúcich redakčných systémov ako je napríklad WordPress, PHP Fusion, Blogger systém a iné. Výhodou prvej možnosti je, že všetko vám vedia externé spoločnosti spraviť na mieru a vy sa nemusíte v podstate starať o nič. Na druhej strane vás to bude stáť poplatky. Výhodou druhej možnosti zase je, že je to zadarmo. Nevýhodou je zas to, že hoci dnes existujú stovky či tisíce pluginov, ktoré je možné nainštalovať na web a defakto využívať jeho funkcionality bez toho, aby ste vedeli programovať, tak z času na čas sa jednoducho úpravám nevyhnete (pluginy nemusia mať napr. všetky požadované funkcie, môžu byť vo vzájomnom rozpore a podobne).
Po tom ako ste si zaobstarali web tak treba myslieť aj na iné veci
Potom ako ste si zaobstarali web tak je potrebné myslieť aj na samotný obsah. Ten musíte pridávať pravidelne inač vám na stránku ľudia jednoducho nebudú chodiť. Obsah musí spĺňať aj viacero kritérií. Tým najdôležitejším je to, že by mal byť unikátny, mal by obsahovať viacero technických úprav (napr. dodržiavanie nadpisov, tagov, vyznačovania kľúčových slov,…), ktoré pomáhajú Google robotom, aby ho našli čitatelia vo vyhľadávaniach. Netreba však zabúdať ani na náležitosti ako je napr. zdrojovanie obsahu, ak nie je vytvorený priamo Vami. V inom prípade si môžete „zarobiť“ na riadny problém ak sa vám autor obsahu ozve a bude chcieť náhradu za škodu. Preto ešte predtým ako sa pustíte do tvorby obsahu odporúčame si naštudovať základné metódy zdrojovania. Z pravidla sa udáva zdroj odkiaľ ste čerpali priamo v texte alebo na konci textu (to isté sa týka aj obrázkov a videí). V prípade citácií sa zase využíva zakrivenie textu a takisto odkaz na zdroj odkiaľ bol čerpaný.
Neprehliadni
Ak tieto kroky zvládnete tak to neznamená, že ste profesionálny blogger alebo portál. Je to len základ, bez ktorého sa nezaobídete. Následne budete musieť riešiť otázky správy sociálnych sietí, optimalizácie stránky, komunikácie s čitateľmi prípadne partnermi projektu a podobne.
Zdroj: vlastný, Obrázky: vlastné, Pexels.com
Komentáre