SpravodajstvoVeda a výskum

Vedci odhalili ohňovzdorné palivo. Horieť bude len vtedy, keď to budeme chcieť

Výskumníci v rámci novej štúdie našli spôsob, ako spraviť z paliva horľavinu len vtedy, keď to potrebujeme.

Výskumníci z University of California navrhli v rámci novej štúdie bezpečné palivo, ktoré prakticky odstraňuje riziko vzniku požiaru pri skladovaní alebo transporte paliva. Bezpečným je preto, lebo nedokáže horieť, pokým sa neaplikuje elektrický prúd.  

Tradičné palivá nie sú veľmi bezpečné. Vyparujú sa a stačí malá iskra, aby vzbĺkli a vytvorili požiar, s ktorým sa hasiči vysporiadajú len ťažko. Oveľa ľahšou cestou je kontrolovať palivo a chrániť ho pred vzbĺknutím ako riešiť následky.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Palivo, ktoré bežne používame, nie je príliš bezpečné. Vyparuje sa a môže sa vznietiť a je ťažké to zastaviť,“ povedal Yujie Wang, doktorand chemického inžinierstva UCR a spoluautor nového článku o palive. „Je oveľa jednoduchšie kontrolovať horľavosť nášho paliva a zastaviť jeho horenie, keď odstránime napätie.“, dopĺňa.

Aj v škole sme sa učili, že nehorí samotný benzín, namiesto toho sa zapália prchavé molekuly nad benzínom, ak sa dostanú do kontaktu s kyslíkom a plameňom alebo iskrou. Ak chceme takýto požiar uhasiť, najlepšou možnosťou je odstrániť prívod kyslíku. To v praxi nie je až také jednoduché mimo motorov vozidiel.  

“Keď hodíme zápalku do kaluže benzínu, vzplanú látky, ktoré z benzínu prchajú. Tieto látky dokážeme cítiť a hneť vieme, že ide o prchavú látku. Ak ale dokážeme kontrolovať proces prchania, potom dokážeme kontrolovať kedy palivo horí,” tvrdí Prithwish Biswas, jeden z autorov štúdie.  

Vedci vedia povedať, kedy bude palivo horieť

Základ pre nové palivo je takzvaná iónová kvapalina, ktorá je formou skvapalnenej soli. Autori výskumu ju opisujú ako podobnú obyčajnej kuchynskej soli, ktorú používame na dennej báze. Výskumníci pri výrobe bezpečného paliva nahradili chlór perchlorátom. Následne použili zapaľovač, aby zistili, či kvapalina bude horieť. Teplota tohto ohňa je dostatočne vysoká a ak by sa malo bezpečné palivo niekedy vznietiť, tak by sa vznietilo aj za týchto podmienok.  

Následne vedci aplikovali na palivo napätie a opäť ho zapálili zapaľovačom. Palivo vzbĺklo, no keď odstránili napätie, plamene rýchlo utíchli. Toto vedci opakovali niekoľkokrát, vždy s rovnakým výsledkom. Keď pridali palivu viac napätia, výsledkom boli väčšie plamene. Táto vlastnosť by mohla slúžiť na kontrolu výkonu motora.  

“Vypnutie napätia by mohlo slúžiť ako takzvaný spínač mŕtveho muža. Ak by sa náhodou operátorovi niečo stalo, stroj sa môže bezpečne vypnúť,” vysvetlil Michael Zachariah, spoluautor výskumu.  

Toto iónové palivo by mohlo byť teoreticky použité v akomkoľvek type vozidla. Autori štúdie ale priznávajú, že ešte nie je tak úplne pripravené a existujú ešte sféry, v ktorých musia vykonať testy. Zaujímavosťou ale je, že toto bezpečné palivo možno skombinovať s klasickým a stále si zachová vlastnosti, ktoré ho robia bezpečným. Autori štúdie však musia zistiť, aké percento bezpečného paliva musí v zmesi byť, aby si palivo zachovalo nehorľavosť za obyčajných podmienok.  

Štúdia však priniesla fungujúci koncept bezpečného paliva, ktoré by nám v budúcnosti mohlo pomôcť minimalizovať počet neúmyselných požiarov. Autori štúdie ale upozorňujú, že takéto palivo by bolo drahšie ako obyčajné, aspoň kým sa potrebné zlúčeniny nebudú vyrábať masovo.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close