Ukrajinskí hackeri hackli ruskú leteckú agentúru. Únik dát naznačuje, že ruské verejné letectvo je pred kolapsom

Ukrajinským hackerom sa podarilo získať citlivé údaje z Rosaviatsia. Ide o štátnu Federálnu agentúru pre leteckú dopravu.

hackeri rusko ruske letectvo
Zdroj: Media_works / Shutterstock.com a Unai Huizi Photography / Shutterstock.com, koláž Vosveteit.sk

Vojna u nášho východného suseda, ktoré vedie Kremeľ proti Ukrajine, sa nevedie len na súši, ale aj v kybernetickom priestore. Útoky majú ale rôznu podobu. Spomenúť si môžeme napríklad kybernetické útoky na vojenské ciele na Ukrajine, kedy ruskí hackeri šírili malware MetlinAgent. Ukrajinskí hackeri ale nezostávajú Rusom nič dlžní. Nedávno sa im podarilo napríklad vytvoriť chaos na ruských letiskách, kedy odstavili systém Leonardo a ďalšie online služby. Pre tých, ktorí nevedia, tak ide o rezervačný systém letov, ktorý využívajú najväčšie miestne letiská.

Najnovšie sa k slovu prihlásilo Obranné spravodajstvo Ukrajiny (ďalej ako OSU), ktoré prostredníctvom tlačovej správy uviedlo, že sa im podarilo dostať do systémov Rosaviatsia. Ide o štátnu Federálnu agentúru pre leteckú dopravu, ktorá je zodpovedná za bezpečnosť letov a zaznamenáva všetky prípady núdze počas prevádzky ruského letectva.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Ukrajinskí hackeri získali kvantum citlivých materiálov

Výsledkom tohto kybernetického úradu je obrovský únik dát a citlivých materiálov, ktoré bližšie popisujú, v akom stave je verejné letectvo v krajine.

„Údaje získané v dôsledku hackovania a prieniku do nepriateľských informačných systémov zahŕňajú zoznam denných hlásení Rosaviatsiya pre celú Ruskú federáciu za viac ako rok a pol.“, prezrádza OSU, ku akým materiálom sa im podarilo dostať.

Ukrajinskí hackeri hovoria, že letectvo v Rusku je na pokraji svojich síl. Samozrejme, za kolapsom miestneho letectva nestojí kybernetický útok, ale sankcie zo strany tretích krajín, ktoré boli namierené voči Rusku, ktorých cieľom je, potlačiť schopnosť krajiny viesť vojnu. Viacero krajín vrátane nadnárodných spoločností, odmietlo krajine dodávať dôležité komponenty pre priemysel a rovnako ukončilo podnikanie v krajine, aby svojimi daňami nepodporovali krviprelievanie.

„Motory a podvozok, ako aj ďalšie dôležité prvky, ako sú hydraulické systémy, klapky a softvér, zostávajú najkritickejšími problémami ruského letectva.“, uvádza sa v publikovanej správe.

hackeri ukrajina ruske letiska
Zdroj: Pedro Rufo / Shutterstock.com a Media_works / Shutterstock.com, úprava Vosveteit.sk

Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že za prvých 9 mesiacov roku 2023 bolo v Rusku zaznamenaných 150 prípadov porúch lietadiel. V rovnakom období v roku 2022 bolo zaznamenaných 50 takýchto incidentov. To znamená, že bezpečnostné riziko lietania v Rusku sa strojnásobilo.

Krajina by mala mať rovnako problémy aj so servisom lietadiel.

„Pre nedostatok kapacít a špecialistov sa Moskva snaží presmerovať údržbu lietadiel do Iránu, kde sa príslušné práce vykonávajú „remeselne“ – bez príslušnej certifikácie.

V marci 2022 malo Rusko asi 820 civilných lietadiel zahraničnej výroby. A kým vtedy len do 10 % z nich prešlo necertifikovanou údržbou s použitím neoriginálnych náhradných dielov, dnes je takémuto servisu podrobených cez 70 % vozového parku.“, približuje OSU.

Dokumenty rovnako prezrádzajú, že v Rusku dochádza vo veľkej miere aj ku „leteckému kanibalizmu“, keď sa niektoré lietadlá rozoberajú na opravu iných.

„Väčšina sovietskych lietadiel An-2 momentálne nemôže vzlietnuť zo zeme, pretože ich motory boli vyrobené v Poľsku, no ich dodávka bola zastavená kvôli sankciám.“, opisuje úrad ďalší problém, ktorému čelí krajina. „Len v januári 2023 bolo zaznamenaných 19 rôznych porúch medzi 220 lietadlami Airbus v Rusku. Konkrétne bolo zaznamenaných 17 prípadov dymu v 9 lietadlách používaných Aeroflotom. Z 230 lietadiel Boeing prevádzkovaných v Rusku bolo zaznamenaných 33 technických porúch rôznych systémov lietadiel.“, doplňuje.

OSU záverom konštatuje, že táto realita miestneho letectva je priamym dôsledkom sankcií, z ktorých najbolestivejšie boli pre agresorský štát Rusko tie, ktoré uložili zákaz dodávok lietadiel a náhradných dielov

„Z analýzy charakteru leteckých incidentov zo získaných dokumentov vyplýva, že množstvo porúch, najmä v súvislosti s motormi, podvozkom a mechanikou krídel, je systémového typu. Trend naznačuje, že sektor civilného letectva v Rusku sa nachádza v zóne vážnych turbulencií s vysokým rizikom strmého ponoru.“, uvádza úrad.

Záverom nám dovoľte uviesť, že informácie, s ktorými prišli Ukrajinské úrady, nie je možné aktuálne riadne overiť.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre