Prototyp autonómnej ponorky Ghost Shark je už pripravený: Čo tento stroj dokáže?

Austrália a Albánsko spolupracujú na vývoji pokročilej autonómnej ponorky.

Prototyp autonómnej ponorky Ghost Shark je pripravený
Zdroj: Royal Australian Navy (Australian Government)

Albánska vláda oznámila, že prototyp autonómnej ponorky Ghost Shark je už pripravený na prevzatie austrálskou vládou.  

Na vývoji autonómnej ponorky Ghost Shark sa podieľa niekoľko spoločností. Ide o zariadenie, ktoré námorníctvu poskytne vozidlo schopné špionážnych, prieskumných a útočných misií aj na veľké vzdialenosti. Ghost Shark je zároveň vybavený stealth technológiami pre nenápadnosť. Ako vysvetľujú inžinieri, Ghost Shark výrazne rozšíri možnosti spolupráce námorníctva so svojimi spojencami a partnermi.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Albánska vláda vložila do vývoja Ghost Shark viac ako 7-miliárd amerických dolárov, aby získala prístup k podmorskej autonómnej technológii. Celkovo ale investuje viac ako 10-miliárd dolárov ďalších autonómnych zariadení. Na vývoji Ghost Shark sa Albánsko podieľa, no vývoj autonómnej ponorky prebieha v Austrálii, uviedla austrálska vláda na svojom webe.  

Austrália investuje viac do obrany vo svetle narastajúceho napätia so strany Číny a Severnej Kórei. Jednou z oblastí vývoja sú autonómne platformy, ktoré by mohli zvýšiť silu Kráľovského námorníctva. Namiesto hliadkovacích ponoriek chce austrálska vláda uplatniť autonómne drony, ktoré by dokázali fungovať dlhšie doby bez ľudskej posádky.  

Na vývoji Ghost Shark sa podieľa okrem austrálskeho ministerstva obrany aj spoločnosť Anduril Australia a niekoľko ďalších partnerov. Ponorku označili ako “Mission Zero” v rámci vládneho projektu ASCA. Vývoj prototypu Ghost Shark mal trvať približne tri roky, no inžinieri a iní odborníci boli popredu.  

„Ghost Shark je príkladom toho, ako sa obrana a austrálsky priemysel dokáže rýchlo pohnúť s cieľom vyvinúť nové suverénne schopnosti, aby reagovali na výzvy, ktoré pred nami stoja.”, uviedol austrálsky minister obranného priemyslu Pata Conroya

Čo sa týka technických špecifikácií autonómnej ponorky, veľa toho nevieme. Pravdepodobne bude menšia ako klasická ponorka, pretože nevyžaduje odolný trup alebo tlmiče zvuku, ktorý vzniká pohybom námorníkov. Namiesto toho sa dôležité komponenty a elektronika nachádzajú vo vodotesných moduloch.  

Krajiny investujú do autonómnych zariadení 

Viaceré krajiny investujú do vývoja bezpilotných dronov a ďalších autonómnych zariadení. Príkladom môže byť aj upravená stíhačka F-16, ktorá je riadená umelou inteligenciou. Teraz je označovaná ako X-62A a za sebou má prvý testovací let, v ktorom si to “rozdala” so skúseným pilotom. Lietadlá sa stretli v realistických bojových scenároch vo vizuálnej vzdialenosti.  

AI model si po prvýkrát vyskúšal pilotovanie stíhačky na ostro. Výskumníci tvrdia, že za sebou má umelá inteligencia niekoľko virtuálnych víťazstiev v simuláciách, no tie nemajú až takú váhu. Pri simuláciách napríklad AI pilot nedodržoval bezpečnostné letecké normy, ktoré zaručujú bezpečnosť lietadla a pilota. V praxi to znamená, že umelá inteligencia nemohla robiť šialené manévre, aby vyhrala vzdušný súboj.  

Aj Rusko údajne investovalo do technológie dronov. Objavili sa správy o tom, že začali používať špeciálneho drona, ktorý slúži ako materská loď pre menšie FPV drony. Táto materská loď zároveň slúži ako komunikačný uzol a predlžuje vzdialenosť, do ktorej môžu drony efektívne operovať. Viac o tom vysvetľujeme aj v tomto článku. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre