Piráti na internete spôsobujú miliardové škody, odhaľuje štúdia. Z toľkých peňazí, o koľko prichádzajú filmári, sa vám zatočí hlava

Pirátstvo je problém, ktorý ovplyvňuje celý filmársky a mediálny priemysel. Aký veľký tento dopad je a ako naň môžu filmári reagovať?

internetovi pirati
Zdroj: Gil C / Shutterstock.com

Štúdia firiem MUSO a Kearney o pirátení mediálneho obsahu predpokladá, že pirátstvo spôsobuje filmárskemu a mediálnemu priemyslu škodu 75 miliárd $ ročne. Do roku 2028 by toto číslo malo stúpnuť na 125 miliárd $.

Aké odvetvia pirátstvo zasahuje najviac?

Iba v USA je údajne viac ako 122 000 firiem v mediálnom a zábavnom priemysle. 92% z nich zamestnáva menej ako 10 ľudí. Distribúcia kradnutého obsahu podľa autorov štúdie nie je koníčkom pár mladých ľudí, ale kľúčovou aktivitou medzinárodných kriminálnych organizácií, ktoré sa zapájajú do širšej škály nelegálnych aktivít.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Najviac nelegálneho obsahu sa sťahuje v USA a Indii. Obe tieto krajiny konzumujú po 11% celosvetovo kradnutého obsahu. India pritom rastie raketovou rýchlosťou, v roku 2018 mala iba 4% na celosvetovom podiele. Na treťom mieste je Rusko so 6%.

Najväčší dopyt po pirátenom obsahu je po TV programoch a seriáloch, ktoré tvoria 68% celkového dopytu. Z nich sú na prvách troch priečkach drámy, sci-fi a akčné programy. Filmy tvoria 24% celkového dopytu, pričom najobľúbenejšie sú akčné filmy, drámy a thrillery. Pri filmoch zároveň platí, že najväčší dopyt po konkrétnych filmoch je v približne pol ročnom odstupe oproti dátumu vydania do kín. 7% tvorí vysielanie živých športových prenosov.

Odpoveď filmárov

Autori štúdie nielen vymenúvajú štatistiky o pirátstve, ale aj riadia filmovým štúdiám, ako s ním bojovať. Najprv rozdelili ľudí konzumujúcich kradnutý obsah na nehanebných, nevedomých a neochotných.

Nehanební ľudia sú ľudia, ktorí sú si vedomí toho, že konzumujú nelegálne získaný obsah, no napriek tomu zaň nechcú zaplatiť. Na túto skupinu ľudí filmári reagujú najviac. Najefektívnejšou metódou doteraz bola osveta o neetickosti užívania nelegálne získaného obsahu. Menej efektívnou metódou je súdna cesta.

Nevedomí ľudia sú takí, ktorí ani nevedia o tom, že obsah, ktorý konzumujú zadarmo, si majú zaplatiť u skutočného vlastníka autorských práv. Niekedy je to spôsobené aj tým, že pirátske stránky majú veľmi dobré užívateľské rozhranie, vďaka čomu vyzerajú, ako legitímny zdroj. Kľúčom k pomoci skupine nevedomých je znovu osveta, ale i zlepšenie užívateľského rozhrania u legitímnych vlastníkov autorských práv.

Neochotní ľudia sú podobní prvej skupine, avšak narozdiel od nej by si aj zaplatili za obsah, keby bol dostupný v ich jazyku v požadujúcej kvalite internetu, užívateľského rozhrania a podobne. Reakciou na túto skupinu je iba zlepšenie technickej podpory poskytovateľov legálneho obsahu.

Filmárom, a teda na konci dňa aj konzumentom, môže s prevádzkovaním ich služieb pomôcť aj umelá inteligencia. Jedným zo spôsobov je personalizovaný marketing, ktorý dokáže lepšie zachytiť potreby a požiadavky zákazníkov, a teda v konečnom dôsledku potlačiť pirátstvo. Lepší zber dát môže producentom pomôcť s tvorbou obsahu, po ktorom je väčší dopyt. Tento dopyt však treba vnímať aj v rámci krajiny pôvodu, nakoľko trh je rôzny najmä u krajín, ako Slovensko, ktoré majú oproti globálnemu obsahu aj jazykovú bariéru.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre