Google vo výsledkoch vyhľadávania propaguje najmä svoje vlastné služby, ukazuje najnovší výskum
Dominancia produktov spoločnosti Google vo vyhľadávaní je očividná
So službami spoločnosti Google je úzko spätá veľká väčšina z nás, aktívnych používateľov smartfónov, počítačov, notebookov, či iných zariadení, ktoré nás obklopujú denno denne. I keď sa medzi nami nájdu určite jedinci, ktorí nátlaku amerického giganta naďalej odolávajú, väčšina „nástrahám“ spoločnosti Google podľahla. Je očividné, že softvéroví giganti a technologické spoločnosti hýbu svetom a snažia sa ovplyvňovať aj bežný život používateľov. Najnovšie odhalenia nezávislého výskumu organizácie TheMarkup (via MSPowerUser) poukazujú na takéto nie moc žiadúce konanie giganta Google, pričom väčšina z nás sa s touto nástrahou potýka na dennej báze.
Výskum organizácie TheMarkup bol zameraný na výsledky vyhľadávača Google, respektíve na to, čo po vyhľadaní bežných hesiel uvidí používateľ. Pri vzorke až 15 269 bežných vyhľadávaní z Trendov Google, ktoré boli vykonávané na zariadení iPhone X, výskumníci zistili, že spoločnosť Google vo svojom vlastnom vyhľadávači propaguje najmä vlastné služby a funkcionality, pričom samotné vyhľadávanie je na „druhej koľaji“.
Prvej zobrazenej stránke dominujú služby Google
Pri pohľade na celkovú bilanciu na celej vzorke vyhľadávaní to vyzerá tak, že odkazy a služby spoločnosti Google absolútne dominujú webovej stránke vyhľadávania, pričom ich je násobne viac, ako samotných „otravných“ reklám. Číselne ide o zhruba 62,9% výsledkov odkazujúcich práve na služby Google, ktoré sú vidieť pri vyhľadaní.
Pohľad na celú prvú stranu je o čosi „lepší“
Pri pohľade na celú prvú stránku (aj s posunutím na jej úplný koniec), sa percentuálne podiely čiastočne menia. V tomto prípade zaberajú služby a odkazy spoločnosti Google zhruba 41%, pričom bežným nie-Google stránkam zostáva zhruba 44,8% priestoru. 8,7% priestoru na celej prvej strane vyhľadávania prislúcha AMP stránkam, pričom zvyšné 1% patrí reklamám.
Pohľad na celkový graf podielov jednotlivých služieb v dĺžke prvej strany vyhľadávania je naozaj zaujímavý a dá sa z neho vyčítať množstvo zaujímavých informácií. Zaujímavosťou je, že nie-Google stránky dominujú najmä 2. a 3. štvrtine prvej stránky vyhľadávania, pričom úplnému koncu vyhľadávania dominujú opäť odkazy na služby Google. Zaujímavosťou je aj „hustota“ Google odpovedí tesne pod začiatkom stránky, ako aj na jej konci.
Neprehliadni
Výsledky zrejme neprekvapia
Výsledky výskumu nie sú pri hlbšom zamyslení sa vôbec prekvapujúce, no sú skôr na zamyslenie. Je očividné, že Google bude vo svojom vyhľadávači propagovať najmä svoje služby. Je však otázne, či je to zo strany spoločnosti Google férové zaobchádzanie s používateľmi, ak zoberieme do úvahy, že vyhľadávač Google úplne dominuje trhu a alternatívne vyhľadávače nie sú vo svete, ako ani v našich končinách, príliš populárne.
Pozn. redakcie: výskum bol vykonávaný na mobilnom zariadení, čiže výsledky vyhľadávania na väčších obrazovkách počítačov budú značne odlišné.
Komentáre