Čo robiť, keď vám zavolá podvodník? Veľký úrad odporúča, aby ste konali takto, vyhnete sa tak tomu, aby ste sa stali obeťou

Pozrite sa, ako by ste sa mali zachovať, keď vám zavolá neznáma osoba a požaduje od vás citlivé informácie alebo iné údaje. Situáciu nepodceňujte, je možné, že na druhej strane linky je telefonický podvodník.

podvodny hovor telefonicky podvodnik
Zdroj: Onur Binay on Unsplash a Pete Linforth z Pixabay, koláž Vosveteit.sk

Stalo sa vám už, že vám volala neznáma osoba a chcela od vás citlivé údaje? Ak áno, tak je vysoko pravdepodobné, že vám volal telefonický podvodník. Tento typ podvodu je niekedy jednoduchšie odhaliť a inokedy zas náročnejšie. Veľa závisí od taktiky, ktorú zvolí útočník. Poďme sa pozrieť na niekoľko rád od fcc.gov, ako sa vyhnúť tomu, aby ste sa stali obeťou podvodného hovoru.

Ako by ste mali reagovať, keď vám zavolá podvodník?

Jednou z prvých rád, ktorej by ste sa mali držať, je, že nebudete reagovať na hovory z neznámych čísiel. Ak predsa len zodvihnete takýto telefonát a budete mať podozrenie, že ide o podvod, hovor ukončite.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Rovnako by ste sa mali zachovať aj v situácii, keď vám zavolá robot a požaduje od vás, aby ste stlačili nejaké číslo. Podvodníci tento trik využívajú, aby o vás získali ďalšie informácie a následne si vás vytipovali ako potenciálnu obeť. Útočníci vašu interakciu s hovorom taktiež využívajú aj na to, aby zistili, či je mobilné číslo živé.

Úrad ďalej hovorí, že ak vám zavolá nejaká osoba a pýta sa vás na otázky, na ktoré môžete odpovedať áno, resp. nie, tak by ste sa mali zdržať odpovede a to aj napriek tomu, keď sa otázky zdajú byť nevinné. Ďalej prízvukuje, že nikdy by ste nemali zdieľať citlivé údaje s osobou na druhej strane. Ide napríklad o údaje ako čísla účtov, rodné čísla, rodné mená matky, heslá alebo iné identifikačné údaje.

online podvod dochodcovia falosny policajt
Zdroj: Daniel Tadevosyan / shutterstock.com a Andrey_Popov / shutterstock.com, koláž Vosveteit.sk

Pozor na pracovníkov, ktorí sa vydávajú za zamestnancov úradov či bánk

Ďalšou radou nad zlato je, keď vám niekto zavolá a vydáva sa za štátny orgán alebo pracovníka nejakej inštitúcie, a požaduje od vás informácie, aby ste zavesili a zavolal späť, ale cez číslo, ktoré nájdete na oficiálne stránke inštitúcie.

„Ak dostanete otázku od niekoho, kto tvrdí, že zastupuje spoločnosť alebo vládny orgán, zaveste a zavolajte na telefónne číslo uvedené vo výpise z účtu, v telefónnom zozname alebo na webovej stránke spoločnosti alebo vládneho orgánu, aby ste si overili pravosť žiadosti“, prízvukuje úrad, ako by sme sa mali zachovať, keď nám zavolá pracovník nejakej inštitúcie.

Obzvlášť opatrní by sme mali byť pri telefonických hovoroch, kedy osoba na druhej strane na nás vyvíja tlak, aby sme konali ihneď. Napríklad, keď požaduje po nás, aby sme s ním zdieľali nejaké citlivé informácie.

Vyhýbajte sa kontaktu s neznámou osobou

Stalo sa vám, že vám niekto volal a požadoval od vás nezmyselné informácie? Vedzte, že môže ísť o cielený útok. V prípade nových podvodoch útočníci často dokážu pomocou hlasovej nahrávky naklonovať váš hlas a následne ho zneužiť, aby podviedli vašich známych či priateľov. Overujte si preto, či osoba na druhej strane, hoci ide o vášho známeho, sa skutočne ocitla v núdzi.

Hlasová deepfake technológia dokáže vytvoriť desivo presvedčivú kópiu hlasu
Zdroj Pixabay (OpenClipart-Vectors), Unsplash (Taylor Grote), Úprava: Vosveteit.sk

Príliš dobrá ponuka na to, aby to bola pravda

Zavolal vám niekto, že ste zdedili niečo alebo vám ponúka prácu snov? Vedzte, že ak áno, tak pravdepodobne ide o podvod. Útočníci často s cieľom, aby získali vašu dôveru, tak vám nasľubujú modré z neba a keď majú istotu, že získali vašu dôveru, tak vás požiadajú o citlivé údaje alebo vás nasmerujú na podvodnú stránku.

podvodnik s nami komunikuje a dava nam lahke ulohy
Zdroj: Vosveteit.sk

Nejasné alebo neúplné odpovede

Ak už s potenciálnym útočníkom komunikujete a pýtate sa napríklad na produkt či službu, ktorú ponúka a podáva vám nejasné odpovede, je veľká šanca, že ide o podvod. Útočníci síce často majú pripravené reakcie na rôzne scenáre, no do podrobností často nechcú ísť, lebo by sa mohli zamotať. Zväčša vtedy reagujú agresívnejšie a dávajú rôzne ultimáta a podobne.

Neprofesionálne správanie

Rovnako by ste mali byť opatrný, ak sa telefonista správa neprofesionálne, napríklad je arogantný alebo nervózny. Väčšina telefonistov je školených, aby vedela zvládať stresové situácie vrátane neadekvátnych reakcií osoby, ktorej volajú.

Žiadosti o platby netradičnými spôsobmi

Jedným z častých znakov podvodu je aj to, keď vám volá podvodník a nejakým spôsobom vás presvedčí, aby ste si niečo kúpili, no požaduje, aby ste za tovar zaplatili netradičným spôsobom, napríklad cez Paypal a aby ste platbu označili ako prevod peňazí pre člena rodiny a podobne.

Chcú, aby ste si niečo nahrali do počítača

Spozornieť by ste mali aj v situácii, keď útočník po vás požaduje, aby ste si niečo nahrali do počítača. Túto metódu využívajú na to, aby ovládli vaše zariadenie. Častokrát na to využívajú aplikácie ako AnyDesk či TiemViewer a ďalšie. Nedovoľte nikomu, aby vás naviedol k tomu, aby ste si niečo nahrali do zariadenia. Ak tak spravíte, tak môžu získať kontrolu nad vašim smartfónom či počítačom.

Stretli ste sa s nejakým pokusom o podvod, pri ktorom útočník použil jeden z trikov vyššie? Dajte nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre