YouTube zavaril ľuďom, ktorí blokujú reklamu, no stále nevyhral. „Vojna“ sa práve len začala

YouTube obmedzil ľuďom, ktorí blokujú reklamu, prístup k obsahu. Veľká platforma na blokovanie reklám hlási masívny úbytok používateľov, no YouTube stále nevyhral.

youtube-blokovanie-reklam-upozornenie
Zdroj: Xmobile.sk

Všadeprítomné reklamy sú pre mnohých z nás tŕňom v oku. No len málokto si uvedomuje, že vďaka reklamám, ktoré vidíme, môže vznikať obsah, ku ktorému pristupujeme. Ide o akúsi formu platby za filmy, seriály, články, služby a podobne, ktorá používateľov nestojí nič okrem toho, že vidia reklamu. No aj napriek tomu, ľudia majú tendenciu blokovať reklamu a to hlavne na internete v domnienke, že to, „čo je na internete, je zadarmo“. Nie je ale tomu celkom tak. Obsah, ku ktorému pristupujeme, musel niekto na druhej strane počítača vytvoriť a vynaložiť na to energiu rovnako, ako keď napríklad pekár pečie chlieb. Zdá sa ale, že YouTube rozvíril tichú vodu a na poli s blokovaním reklamy, sa začali hýbať veci dopredu.

YouTube ešte v máji tohto roka spustil v malom meradle kampaň, ktorej cieľom bolo upozorniť používateľov, ktorí blokujú reklamu, aby s tým prestali. V edukačnej kampani platforma vysvetľovala, že reklama slúži na financovanie tvorcov obsahu a rovnako prízvukovala, že blokovaním reklám používatelia porušujú pravidlá platformy.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Platforma postupne túto kampaň rozšírila aj do ďalších regiónov, pričom nedávno YouTube začal vo veľkom upozorňovať aj slovenských používateľov, aby prestali blokovať reklamu. Poskytol im alternatívu a to v podobe, aby si buď vypli blokovanie reklám, alebo aby si zakúpili prémiový účet, ak nechcú vidieť reklamy.

youtube-blokovanie-reklam-upozornenie
Zdroj: Xmobile.sk

Zdá sa, že kampaň YouTubeu, prináša prvé ovocie

Ako upozorňuje portál wired.com, tak veľkým platformám, ktoré ponúkajú službu blokovania reklám, ubúdajú používatelia rýchlejšie, ako tomu bolo predtým. Napríklad, platforma AdGuard, ktorá má približne 75 miliónov používateľov, z čoho viac ako 4,5 milióna platí za blokovanie reklám, hlási, že jej ubúdajú používatelia nevídanou rýchlosťou. Platforma v priemere zaznamenávala denný úbytok približne 6-tisíc používateľov, ktorí sa rozhodli odinštalovať rozšírenie z prehliadača Chrome. Od 9. októbra do konca mesiaca, to už bolo v priemere ale 11-tisíc používateľov denne. 18. októbra platforma zažila vrchol, kedy si rozšírenie odstránilo okolo 52-tisíc ľudí, uviedol CTO Andrey Meshkov. Najčastejším dôvodom, prečo sa tak používatelia rozhodli spraviť je, že YouTube im zablokoval prístup k obsahu.

„Vojna sa práve začala“

Na druhej strane treba povedať, že viacero blokovačov reklám zažilo nárast záujmu o ich služby. Napríklad AdLock, čo je ďalší poskytovateľ tohto typu služby, hlási 30% denný nárast záujmu o ich rozšírenie. Otázne preto je, koľko reálne ubudlo používateľov, ktorí blokujú reklamu, no krok YouTubeu, ich dal do pohybu.

Jedno je ale isté, začala sa „vojna“ medzi vývojármi rozšírení, ktoré blokujú reklamu, a detektormi blokátorov reklám. Ako to ale býva pri vývoji takýchto služieb, tak ide o beh na dlhú trať. Zatiaľ, čo na jednej strane, budú vývojári vyvíjať stále náročnejšie technológie na detekciu, tak tí na druhej strane, budú „dobiehať“ tieto technológie.

V každom prípade, dnes je ešte pomerne ťažké povedať, ako to celé skončí, no s veľkou pravdepodobnosťou bude existovať stále veľký počet používateľov, ktorí budú chcieť blokovať reklamy, a preto tieto služby pravdepodobne nikdy nevymiznú úplne.

Majte ale na pamäti, ak nedáte tvorcom obsahu možnosť zarobiť peniaze, tak ani oni nebudú môcť ich míňať, napríklad za účelom kúpy tovaru alebo služby, ktorú poskytujete vy. Zároveň treba spomenúť, že blokovaním reklám používatelia na konci dňa môžu spôsobiť to, že webové stránky budú obmedzovať prístup k obsahu, pokiaľ si používateľ nezakúpi k nemu prístup. Inými slovami, na konci dňa, sa obsah na internete môže stať neskôr drahým tovarom.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre