Astronómovia našli dvojičku Mliečnej dráhy. Galaxia ceers-2112 vznikla krátko po Veľkom tresku. Webb opäť potvrdil, že o prvých momentoch vesmíru toho vieme málo

Galaxie ako Galaxa ceers-2112 mali podľa našich teórií vzniknúť až o pár miliárd rokov neskôr. Webb nám dokazuje, že to nie je pravda.

galaxia titulka
Zdroj: Alex Mit / Shutterstock.com

Výskumníci z University of California, Riverside vo svojej novej práci objavili galaxiu, ktorá sa podobá na našu Mliečnu dráhu a vznikla len krátko po vzniku vesmíru.

„Táto galaxia s názvom ceers-2112 vznikla krátko po Veľkom tresku,“ povedal spoluautor de la Vega,

Doteraz sa predpokladalo, že špirálovité galaxie ako tá naša vznikli až v momente, keď mal vesmír polovicu svojho súčasného veku. Galaxia ceers-2112 však ukazuje, že aj krátko po Veľkom tresku mohli byť galaxie mimoriadne štruktúrované.

“Prvé galaxie vo vesmíre boli pomerne chaotické a len veľmi malé množstvo z nich malo podobné štruktúry ako Mliečna dráha,” tvrdí jeden z autorov štúdie, Alexander de la Vega.

Galaxia ceers-2112 sa vyznačuje tyčovou štruktúrou, ktorá sa tiahne naprieč stredom galaxie. Ide o štruktúru tvorenú hviezdami, ktorá pripomína bežné tyče, s ktorými sa stretávame všade okolo nás. Typicky majú tyč špirálovité galaxie, no túto štruktúru možno pozorovať aj pri nešpirálovitých galaxiách, hoci opäť ide o vzácnosť. Ceers-2112 túto tyčovú štruktúru má, čo znamená, že sa táto galaxia usporiadala oveľa rýchlejšie, než sme doteraz predpokladali, že je možné.

O vzniku prvých galaxií nevieme ani zďaleka všetko

Autori štúdie vysvetľujú, že na základe tohto objavu zrejme budeme musieť prehodnotiť naše teórie opisujúce galaktickú evolúciu. Ako sme už spomenuli, podľa súčasných poznatkov malo trvať niekoľko miliárd rokov, aby sa galaxie usporiadali a mohli vzniknúť tyčové štruktúry.

“Objav galaxie ceers-2112 nám ukazuje, že na vývoj tyčovej štruktúry stačí len zlomok času, približne miliarda rokov, alebo dokonca menej,” vysvetlil de la Vega.

Astronómovia si túto nevšednú galaxiu všimli vďaka Vesmírnemu teleskopu Jamesa Webba, ktorý už v minulosti odhalil viacero pozoruhodných objektov, z obdobia ranného vesmíru.

Tyčové štruktúry podľa autorov vznikajú v špirálovitých galaxiách a tvoria ich hviezdy rotujúce usporiadaným spôsobom. Vznikajú spontánne vďaka nestabilite špirálovitej štruktúry galaxie, alebo vplyvom gravitácie susediacej galaxie. Ukazuje sa, že toho ešte o formácii galaxií veľa nevieme. De la Vega vysvetľuje, že naše modely musia zohľadniť to, že galaxie ranného vesmíru boli dostatočne stabilné na to, aby sa v nich popisované tyčové štruktúry vyformovali.

Modely budú musieť upraviť množstvo temnej hmoty, ktorá tvorila galaxie ranného vesmíru. Pod temnou hmotou chápeme neviditeľnú látku, ktorá sa nachádza okolo všetkých galaxií vo vesmíre. Predpokladá sa, že ich svojou gravitačnou silou drží pokope a ovplyvňuje aj to, ako rýchlo môžu v galaxii vzniknúť tyčové štruktúry.

Zároveň stále platí, že galaxie v rannom vesmíre boli menšie ako sú dnes. Znamená to, že hľadanie týchto tyčových štruktúr je pre astronómov náročnejšie. Keďže však našli a charakterizovali galaxiu ceers-2112, v budúcnosti dokážu na základe týchto pozorovaní odhaliť aj ďalšie podobné galaxie. Astronómov v tomto prípade príjemne prekvapilo, ako jasno dokázali vďaka Webbovmu teleskopu odhaliť tyčové štruktúry tejto galaxie.