Prvý letový test leteckého raketového motora aerospike sa skončil katastrofou. Vesmírne lietadlo MIRA I tvrdo dopadlo na zem

Vesmírne lietadlo MIRA I skončilo na zemi v rámci testovacieho letu, ktorý sa skončil neúspechom. Demonštrácia motora neprebehla.

Vesmírne lietadlo MIRA I spadlo, demonštrácia motora neprebehla
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

MIRA I mala začiatkom mesiaca prejsť leteckým testom, v rámci ktorého by sa otestoval nový druh raketového motora aerospike. Testovací let však skončil haváriou ešte predtým, než sa spustila najinovatívnejšia časť motora.  

Za lietadlom MIRA I stojí nemecká spoločnosť Polaris Raumfluigzeuge, ktorá tvrdí, že škody na lietadle MIRA I boli tak veľké, že sa ich neoplatí opravovať. Namiesto toho sa spoločnosť pustí do vývoja prototypov MIRA II a MIRA III. Počas testovacieho letu lietadlo letelo rýchlosťou 169 km/h, keď chyba v pristávacom podvozku vyústila v “tvrdé pristátie” lietadla, píše News Atlas.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Čo sa týka interných komponentov lietadla, tie ostali z väčšej časti nepoškodené. Ako sme už ale spomenuli, spoločnosť sa ale rozhodla prototyp MIRA I neopravovať. Namiesto toho havarovaný model rozoberie a investuje do vývoja dvoch ďalších prototypov. Testovací let predstavoval prvú šancu otestovať aerospike motor AS-1 LOX. Tento motor vyvinula priamo spoločnosť Polaris a išlo zároveň o prvú svetovú demonštráciu.  

Aerospike motory predstavujú pokročilý koncept. Po prvýkrát ich vyvinula spoločnosť Rocketdyne v 50. rokoch, no odvtedy sa nedostali mimo laboratórnych podmienok. Aerospike motory inžinieri opisujú ako “ obrátené” tradičné zvoncové motory. Ak ste videli niekedy štart kozmickej rakety, určite si viete vybaviť obrovské trysky, ktoré pripomínali veľký zvon.  

Problém s nimi však je, že fungujú najefektívnejšie len v špecifickej výške, čo závisí od tvaru a veľkosti zvonu. Ak sa raketa dostáva vyššie, kde atmosférický tlak klesá, znižuje sa efektivita motora. Preto potrebujú vesmírne rakety viacero stupňov využívajúcich odlišný tvar trysky.  

Éra vesmírnych lietadiel

Tradičné raketové motory budú stále efektívnejšie vo svojej vlastnej kategórií, no aerospike motory si udržiavajú oveľa silnejšiu priemernú efektivitu od morskej hladiny až po vákuum vesmíru.  

Prečo ale hovoríme o vesmíre? MIRA I je mimoriadne zaujímavým konceptom “vesmírneho lietadla”, ktoré by malo dokázať cestovať na obežnú dráhu a späť. Ak všetko prebehne tak ako má, MIRA by sa mohla stať prvým plne funkčným a opakovane použiteľným jednostupňovým vesmírnym lietadlom. Na orbitu by dokázalo preniesť nielen náklad, ale potenciálne aj pasažierov.  

“V spoločnosti Polaris Spaceplanes napredujeme s našim projektom výnimočne rapídnym tempom. Aby sme takýto rýchly progres mohli dosiahnuť, musíme akceptovať aj to, že sa veci môžu niekedy pokaziť. Zároveň veríme, že ak nerozbíjate veci, potom nemáte dostatočne veľké ambície,” píše spoločnosť Polaris na LinkedIn stránke.  

Spoločnosť teda rozoberie MIRA I po neúspešnom testovacom lete a všetko úsilie vloží do vývoja dvoch nových prototypov. Spoločnosť verí, že nadchádzajúce testovacie lety prinesú oveľa lepšie výsledky. Vesmírne lietadlo MIRA I predstavuje mimoriadne fascinujúci koncept, no otázkou stále ostáva, kam sa vývoj uberie ďalej. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre