Rukopis pomáha správnemu vývoju mozgu
Ľudia

V digitálnom svete má rukopis stále svoje miesto: Vedci zistili, že pomáha správnemu vývoju mozgu a lepšej pamäti

V dnešnom digitálnom svete robíme čoraz viac vecí na počítačoch alebo smartfónoch. Digitalizácia sa dotkla aj školstva, no ako vysvetľuje výskum, publikovaný vo Frontiers in Psychology, niektorých tradičných spôsobov by sme sa predsa len mali držať. V tomto konkrétnom prípade majú na mysli písanie rukou namiesto písania na počítačoch.  

Či už v škole alebo práci, písanie na klávesnici je čoraz populárnejšie, lebo spravidla býva rýchlejšie ako písanie rukou na papier. Nový výskum však dokázal, že keď píšeme rukou, ľahšie sa nám do hlavy dostane gramatika a má to aj pozitívne účinky na našu pamäť.  

Presnejšie sa výskumníkom v rámci štúdie podarilo dokázať, že keď píšeme vety rukou na papier, vedie to k vytvoreniu väčšieho množstva prepojení medzi neurónmi v mozgu človeka.  

“Výsledky našej práce poukazujú na to, že pri rukopise sú prepojenia medzi neurónmi v mozgu početnejšie a komplexnejšie, než pri strojopise alebo písaní na klávesnici. Viac prepojení medzi neurónmi sa zároveň spája s lepšou pamäťou a lepšou schopnosťou učiť sa,” vysvetľuje profesor Audrey van der Meer, jeden z autorov štúdie.  

Autori počas výskumu zaznamenávali pomocou EEG mozgovú aktivitu 36 študentov. Tí mali úlohu napísať slovo na obrazovke buď rukou alebo na klávesnici. Pri písaní používali digitálne pero a písali písaným písmom na digitálnu obrazovku. Keď museli slovo napísať na digitálnej klávesnici, používali jeden prst na vyťukanie potrebných kláves. Počas toho EEG prístroj meral mozgovú aktivitu študentov.  

Písanie rukou je dôležité pre vývoj mozgu

Prepojenie odlišných mozgových regiónov sa zvýšilo, keď dobrovoľníci písali rukou. Autori štúdie veria, že za vyššiu mozgovú aktivitu s najväčšou pravdepodobnosťou môže viac vizuálnych a pohybových informácií. Tie mozog dostáva tým, že musí presne kontrolovať pohyb ruky.  

Dobrovoľníci síce používali digitálne perá a tablety, autori štúdie ale tvrdia, že rovnaké výsledky možno očakávať aj pri používaní tradičného pera a papiera. Rozdiel v mozgovej aktivite je totiž spôsobený tým, že pri rukopise musí človek starostlivo ovládať svoju ruku, aby napísal požadované písmená. Spolieha sa nielen na to čo vidí, ale aj na signály, ktoré mozog dostáva pri pohybe ruky. Rukopis si teda podľa slov autorov vyžaduje viac zmyslov.  

Naopak písanie jedným prstom na klávesnici je menej stimulujúce pre mozog.  

“Náš výskum môže vysvetliť aj to, prečo majú deti, ktoré sa učili čítať a písať cez tablety, problém s písmenami, ktoré sú zrkadlovým obrazom, napríklad písmená b/d. Tieto deti doslova necítili rozdiel medzi týmito písmenami tak, ako by ho vnímali pri písaní rukou,” tvrdí van der Meer.  

Nová štúdia teda naznačuje, že aj v tejto digitálnej dobe by sme sa niektoré veci mali učiť po starom. Niektoré predchádzajúce výskumy naznačovali aj to, že pri písaní poznámok rukou si človek ľahšie zapamätá prednášané učivo. Písanie na klávesnici má však svoje miesto, napríklad pri písaní esejí. Autori štúdie poukazujú na to, že hlavne vo sfére školstva by sme mali brať do úvahy to, že obe formy písania majú svoje výhody. Nemali by sme teda zabúdať ani na tradičný rukopis.  

Ďalší článok Predošlý článok

Môže sa vám tiež páčiť