Nabíjanie elektromobilu nie je problém, ak to robíte takto, tvrdí štúdia

Výskumníci vysvetľujú, prečo by sme nabíjanie elektromobilu nemali brať ako problém.

nabijanie elektromobilu
Zdroj: PATIWIT HONGSANG / Shutterstock.com

Elektrické vozidlá mnohí odborníci považujú za budúcnosť dopravy, no zároveň si uvedomujú, že z pohľadu zákazníka existujú dva problémy, ktoré ich odradzujú od kúpy elektromobilu. Tými problémami sú dojazd a doba nabíjania vozidla.  

Výskumníci z Chalmers University však vo svojej štúdii vysvetľujú, prečo by to nemalo byť vôbec problémom. Ich štúdia sa zameriava na to, že stačí len zmena vo vnímaní tankovania. Sme naučení, že keď máme málo paliva, skočíme na benzínovú stanicu a do pár minút máme hotovo, kedykoľvek potrebujeme. Elektrické vozidlá sa však môžu nabíjať hodiny a tam by sme mali skôr uvažovať o tom, aby sme elektromobil dali nabíjať na miestach, ktoré sú pre nás najvýhodnejšie.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

V práci popisujú tri typy myslenia, ktoré človek pri tankovaní uplatňuje. Počas jazdy si všímame stav benzínu a keď vidíme, že palivo v nádrži klesá, potom sa zastavíme na čerpacej stanici a doplníme ho.  

Inak ale rozmýšľame, keď ideme na dlhší výlet. V tomto prípade si sami vyberieme stanice po ceste, kde sa zastavíme a doplníme palivo. Posledný model myslenia by však mohol platiť primárne pre elektrické vozidlá. Hovorí, že keď niekam prídeme, napríklad domov, do práce alebo do mesta, elektromobil automaticky pripájame na nabíjanie, bez ohľadu na stav batérie

“Vodiči elektromobilov so skúsenosťami radšej volia posledný štýl myslenia, teda po každej jazde pripoja elektromobil na nabíjaciu stanicu. To sa už stalo súčasťou ich každodennej rutiny. V tomto prípade nám odpadá starosť neustále myslieť na to, kde a kedy vozidlo nabijeme,” vysvetľuje Frances Sprei, vedúca novej štúdie.

Nabíjanie nie je problém, ak sa robí správne

Zmena nášho myslenia si podľa autorov práce vyžiada aj vybudovanie infraštruktúry na správnych miestach. Najlepšími miestami na dlhé nabíjanie sú domov alebo práca. Na týchto miestach máme tendenciu tráviť najviac času. Nabíjacie stanice by preto mali byť dostupné hlavne tam.  

Vedci zároveň tvrdia, že vôbec netreba elektromobily s čo najväčšou batériou. Odvolávajú sa na iné výskumy, podľa ktorých stačí trošku menšia kapacita batérie, než by ste mali dojazd na bežnom spaľovacom motore. Väčšiu kapacitu batérie by ste potrebovali len pri 6-hodinových a dlhších cestách.  

“Príliš veľký dôraz sa kladie na dojazd. Elektromobily sa snažia ponúknuť možnosť prejsť obrovské vzdialenosti, no to vedie k dvíhaniu cien a míňaniu vzácnych zdrojov, ktoré potrebujeme na výrobu elektromobilu,” tvrdí Sprei.  

Z výskumu vyplýva, že bežný človek sa nemusí vôbec obávať o nabíjanie elektromobilu. Stačí, aby si z toho spravil zvyk a dal nabíjať elektromobil pomaly napríklad cez noc alebo v práci. To ho zároveň vyjde oveľa lacnejšie, ako keby používal rýchle nabíjanie. Pomalým nabíjaním si zároveň šetrí batériu. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre