Je batéria elektromobilu skutočne taký problém, ako si mnohí myslia?
Výskumníci ukázali, že miera degradácie batérie elektromobilu sa drží na fantastickej úrovni a stále sa zlepšuje.
Za posledných päť rokov sa priemysel elektrických vozidiel značne zmenil, no medzi zákazníkmi stále prevládajú rovnaké obavy. Hlavnými dôvodmi, prečo mnohí nechcú siahnuť po elektrickom vozidle, sú dojazd, degradácia batérie, dĺžka nabíjania a cena elektromobilu.
Samozrejme, že každý človek by váhal pri kúpe elektromobilu, ak hrozí, že za relatívne krátku dobu bude investovať do novej batérie, ktorá prichádza so značnými dodatočnými nákladmi. Lenže ako dlho vlastne batéria elektromobilu vydrží? Na to sa lepšie pozreli analytici z Geotab.
Výskumníci vykonali podobnú štúdiu ešte v roku 2019. Táto práca odhalila, že priemerná batéria elektrického vozidla degraduje ročne o 2,3%. Samozrejme platí, že špecifické modely elektromobilov na tom môžu byť lepšie alebo horšie. Napriek tomu bol priemer prekvapivo dobrý. Dnes výskumníci publikujú rovnakú štúdiu, ktorá nám ukazuje, ako sa situácia zmenila v roku 2024.
Výsledky ukazujú, že situácia s batériou elektromobilu sa výrazne zlepšuje. Dnes v priemere batéria degraduje za rok len o 1,8%. Ak degradujú takýmto tempom, priemerná batéria elektromobilu môže vodičovi slúžiť 20 rokov a viac.
“Svet dnes pociťuje čoraz väčší tlak na zníženie emisií oxidu uhličitého. Veríme, že najlepší spôsob, ako čo najvýraznejšie znížiť emisie, je prechod na elektrické vozidlá. Aj napriek významným pokrokom v tejto oblasti pociťujeme, že stále chýba sebavedomie v tom, že elektrické vozidlá dokážu spoľahlivo nahradiť nielen osobnú, ale aj nákladnú dopravu,” vyjadrili sa analytici, stojaci za novou štúdiou.
Ďalšie dáta prieskumu naznačujú, že až 75% osobných automobilov by dnes dokázali nahradiť porovnateľné elektrické vozidlá. Výskumníci taktiež ukazujú, že elektrické vozidlo môže za svoj život majiteľovi ušetriť takmer 16-tisíc amerických dolárov, čo je v prepočte cca. 14,3-tisíc eur.
Neprehliadnite
Najdôležitejší komponent vozidla
Batéria je najdrahší a najdôležitejší komponent vozidla. Na jej kvalite záleží, akú má batéria kapacitu a ako bude postupom času degradovať. Čím dlhšie batéria elektromobilu vydrží, tým dlhšie môže vodič elektrické vozidlo používať a čím dlhšie ho používa, tým viac ušetrí.
Bohužiaľ, pokračujú analytici, batérie elektrického vozidla degradujú, rovnako ako aj každá súčasne využívaná batéria na trhu. V tomto smere ale batérie elektrických vozidiel vykazujú pomalšiu degradáciu, ako iné typy batérií.
“Degradácia batérie je prirodzený proces, ktorý permanentne znižuje množstvo energie, ktoré dokáže batéria uložiť alebo koľko energie dokáže energia vydať. V prípade elektrických vozidiel platí, že typická batéria dokáže vydať viac energie, než dokáže motor vozidla spotrebovať. Platí teda, že hlavným problémom nie je degradácia vydanej energie, no degradácia v tom, koľko energie vie batéria uložiť,” vysvetľujú analytici.
Analýza vedcov ukázala, že degradácia batérie elektromobilu prebieha viac-menej lineárne. Všeobecne ale platí, že degradácia batérie neprebieha lineárnym štýlom. Znamená to, že spočiatku životnosť batérie klesne prudšie, no potom sa degradácia spomaľuje a prebieha lineárne. Na konci jej životného cyklu však životnosť prudko klesá dole. Ako to vyzerá môžeš vidieť na grafe nižšie.
Znamená to, že postupom rokov batéria elektromobilu stráca svoju kapacitu a tým pádom aj elektromobil stráca svoj maximálny dojazd. Ako ale analýza ukázala, priemerná batéria ročne stratí 1,8% svojej kapacity. Znamená to, že aj po 12 rokoch sa kapacita stále udržuje na 80%.
Ako to teda ovplyvní dojazd elektrického vozidla? Povedzme, že investuješ do vozidla, ktoré na jedno nabitie prejde 300 km. Po piatich rokoch používania prejde o približne 21 kilometrov menej a po desiatich rokoch stratíš 45 km. Výrobcovia elektromobilov ale ponúkajú zákazníkom záruku buď na obdobie 8 rokov alebo približne 100 až 150-tisíc km, čo sa môže líšiť od krajiny. Analýza ale ukazuje, že batérie elektromobilov vydržia oveľa viac, dokonca aj pri dennom náročnom používaní.
Komentáre