Revolučná technológia umožní nabíjanie elektromobilov počas jazdy. Táto diaľnica môže spôsobiť ošiaľ vo svete automobilov
Okolo roku 2027 sa začne výstavba jedinečnej nabíjacej diaľnice, ktorá sa prispôsobí rôznym typom elektromobilov.
Elektromobily mnohí považujú za budúcnosť dopravy, no zatiaľ majú tieto vozidlá dva výrazné nedostatky, s ktorými sa musia vysporiadať, než presvedčia viac zákazníkov, aby do elektromobilu investovali.
Tými nedostatkami sú dojazd a dĺžka nabíjania, no ako informuje portál Clean Technica, vodiči elektromobilov v americkom štáte Florida, si budú môcť vyskúšať, aké je to jazdiť s prakticky neobmedzenou nádržou. Nová diaľnica v Lake County a Orange County totiž bude mať vstavané nabíjanie, ktoré elektromobily nabije za jazdy.
“Predstavte si budúcnosť, kedy šoférujete elektrické vozidlo a energiu čerpáte priamo za jazdy,” píše Central Florida Expressway Authority (CEA).
Takúto skúsenosť by mohli vodiči zažiť už za niekoľko rokov. Nová diaľnica bude prvou svojho druhu a teda prvou diaľnicou so zabudovaným univerzálnym nabíjaním. Na jej výstavbe sa podieľa nórska spoločnosť ENRX, ktorá sa špecializuje na bezdrôtovú energiu. Spoločnosť taktiež tvrdí, že táto diaľnica bude svetovou premiérou a pôjde o najsilnejší nabíjací systém na svete.
Nabíjacia sekcia diaľnice bude mať na dĺžku niečo cez 7 km. Celá diaľnica sa bude tiahnuť z východu na západ a spojí čoraz rušnejšie oblasti pozdĺž americkej diaľnice Higway 27.
Nabíjanie pre menšie a väčšie vozidlá
Ako informuje CEA, nabíjací systém diaľnice ponúkne rôzne sily nabíjania tak, aby dokázal nabiť ako malé elektromobily, tak aj obrovské elektrické ťahače. Nabíjacia diaľnica funguje cez bezdrôtový indukčný prenos energie. Spoločnosť ENRX, ktorá sa na výstavbe podieľa, má viac ako 25 rokov skúseností v tomto odbore, ako aj s inštalovaním a testovaním vybavenia v betóne. Niekoľko testovacích projektov má aj naprieč Európou.
Neprehliadni
Spoločnosť zároveň vykonala niekoľko testov, ktoré dokázali, že cesta dokáže úspešne nabíjať o sile 180 kW vozidlo idúce približne 80 km/h s efektivitou väčšou ako 90%. Diaľnica na Floride ale bude mať 200 kW a dokáže nabiť rôzne druhy elektrických vozidiel, od menších, cez stredné až po veľké elektrické ťahače, ktoré prepravujú tovar na veľké vzdialenosti.
Elektomagnetická indukcia je technológia, s ktorou sa môžeš stretnúť aj v bežnom živote. Denne sa nabíjajú pomocou nej smartfóny alebo elektrické zubné kefky. V praxi funguje tak, že cesta dokáže poznať, keď po nej prechádza elektromobil. Ten začne nabíjať, zatiaľ čo zvyšok cesty je úplne bezpečný pre iné vozidlá.
V ceste sa nachádzajú cievky, ktoré vyžarujú elektromagnetickú energiu, ktorá sa vznáša priamo nad povrchom. Elektromobil musí mať na spodku nainštalovaný špeciálny prijímač, ktorý energiu dokáže zachytiť a pomocou nej nabiť batériu.
Výstavba sa začne do niekoľkých rokov
Elektromobil prechádza po diaľnici rýchlosťou 80 km/h a vyššou. Počas cesty po tejto diaľnici dostane dostatočné množstvo energie na to, aby prešiel týmto systémom. Každý elektromobil má však vlastnú maximálnu silu nabíjania. Nabíjacia diaľnica sa vie prispôsobiť požiadavkám ľahších aj ťažších elektromobilov.
“Spoločnosť ENRX predpokladá, že nabíjanie počas jazdy na diaľniciach a cestách má potenciál viesť k doprave s nulovými emisiami. Napríklad automobily, autobusy, či nákladné vozidlá sa môžu nabíjať počas pohybu na rozdiel od nabíjacích staníc,” tvrdí ENRX.
Ďalšou výhodou je, že nabíjanie počas dňa na cestách, nie večer, keď je dopyt po elektrine väčší, pomôže vyrovnať nápor na elektrické siete. Nabíjacia cestná infraštruktúra by zároveň mohla umožniť menšie batérie s nižšou kapacitou. Znie to neintuitívne, no opäť by sa tým šetrilo prostredie a mohla by sa aj znížiť cena elektromobilov.
Výstavba nabíjacích ciest ale predstavuje významnú investíciu. Experti ale poukazujú na to, že nabíjacie schopnosti by sa mohli pridať pri nutnej údržbe už existujúcich ciest. Tým by sa výrazne zrazili náklady. Konštrukcia diaľnice prebehne od apríla 2027 do konca roka.
Komentáre