Je najväčším problémom elektromobilov Tesla degradácia batéria? Pozrite sa na čísla
Po najazdení ~250-tisíc kilometrov zaznamenali pokles kapacity batérie na úrovni ~10%
Elektromobily plynúcim časom získavajú neustále viac na popularite. Nasvedčujú tomu aj predaje automobilky Tesla naprieč Európou, ktorá v priebehu prvých 4 mesiacov tohto roka predala viac ako 27-tisíc elektromobilov. V porovnaní s rovnakým obdobím z minulého roka ide síce o mierny pokles predajov na úrovni -2,60%, tak v porovnaní s konkurenciou, ktorých predaje prepadli rádovo v desiatkach % ide o zanedbateľné číslo.
Najväčším problémom elektromobilov je však batéria, ktorá je pre mnohých limitujúcou. Jednak problémom je vzdialenosť, ktorú s autom prejdete na jedno „natankovanie“ a doba nabíjania, ktorá v porovnaní s klasickým tankovaním benzínu či nafty je výrazne dlhšia (pozn. redakcie: na druhej strany výhody elektromobilov sú vo výrazne nižších prevádzkových nákladoch). Odhliadnuc od týchto problémov, ďalšou diskutovanou témou je strata kapacity batérie v priebehu času. Na túto tému spojenú s kapacitou batérie automobilov Tesla sa pozrel portál electrek.co.
Degradácia batérie
Degradácia batéria znamená stratu kapacitu. V preklade do ľudskej reči, auto prejde menšiu vzdialenosť na jedno nabitie. Vo svojej podstate ide o jednu z najviac diskutovaných tém spojenú s elektromobilmi, na ktorú vplýva nie len počet najazdených kilometrov, použitá technológia, ale aj manažment systému a ďalšie faktory.
Portál electrek.co v spolupráci s United Chargers sa pozreli na dáta týkajúce sa zmeny kapacity batérie plynúcim časom v elektromobile Tesla Model X/S. Dáta ukázali, že po najazdení ~257,500 kilometroch došlo k degradácii na úrovni ~10%. Výsledky si môžete pozrieť v infografike nižšie.
Len pre zaujímavosť, spoločnosť Tesla nedávno aktualizovala svoje podmienky záruky v prípade degradácie batérie, kde ponúka v závislosti od modelu záruku na výmenu batérie v prípade degradácie pod 70% po dobu 8 rokov od kúpy automobilu alebo po najazdení 160-tisíc až 240-tisíc kilometrov v závislosti od zvoleného modelu auta. Inými slovami vzhľadom na získané dáta portálom electrek.co, Tesla nebude mať s výmenou batérií veľa práce.
Neprehliadni
Portál Electrek.co ďalej dodáva, že degradácia batéria je však rôzna od modelu k modelu. Hovorí, že viacero používateľov ďalších modelov sa sťažuje na rýchlejšiu degradáciu batérie, ako poodhalili ich testovania. Druhým dychom však dodáva, že nemajú na to čísla, ktoré by tieto tvrdenia podporili alebo vyvrátili. V závere svojho reportu však poukazuje na čísla degradácie batérie automobilov Tesla dostupných do roku 2017, kde je vidno, že 90 kWh batéria sa degradovali o niečo rýchlejšie ako 85 kWh.
Zároveň však dodáva, že im nie je aktuálne jasné prečo dochádzalo k rôznej degradácii batérie. Okrem iného treba povedať, že aktuálna situácia môže byť úplne inou.
Komentáre