Odporúčania obsahu na YouTube nefungujú, ako by mali, tvrdí Mozilla

Vieme vôbec ovplyvniť obsah, ktorý sa nám zobrazuje na YouTube? Mozilla sa vo svojom výskume zamerala na účinnosť ovládacích prvkov.

YouTube odporucania_uvodny
Zdroj: Vosveteit.sk, pngegg.com

YouTube je zrejme najpopulárnejšia platforma na sledovanie videí. Podobne ako iné médiá, aj YouTube využíva na udržanie pozornosti diváka na čo najdlhší čas rôzne funkcie a algoritmy. Preto ak otvoríte daný web alebo aplikáciu tak vidíte zoznam odporúčaní. Človek si tak často pozrie veci, ktoré si ani neplánoval pozrieť. Tento algoritmus ale zďaleka nie je dokonalý. Často je totiž označovaný ako neprehľadný. Okrem toho sa s platformou spájajú aj ďalšie problémy. Na informáciu upozornil web mozilla.org.

Problémy s odporúčaním videí

Zoznam odporúčaných videí je to, čo ľudí drží na YouTube dlhšie, než pôvodne plánovali. Na tom nie je nič zlé, keby tento zoznam fungoval tak, ako má. Už v roku 2021 sa Mozilla zamerala na zoznamy odporúčaní a našla v nich mnoho problémov. Algoritmus bol označený ako neprehľadný, pričom mal nekonzistentný dohľad a geografické nerovnosti. V tejto téme sa Mozilla rozhodla pokračovať a vykonala výskum aj s pomocou viac než 22 000 respondentov. Mnohí z nich tvrdia, že nad zoznamom odporúčaní nemajú žiadnu kontrolu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Žiadny systém totiž nie je dokonalý a algoritmus môže naše záľuby odhadnúť zle. Na tom nie je nič zlé a kvôli tomu YouTube vymyslel viacero funkcií, ktoré by nám mali pomôcť s budúcim zobrazovaním odporúčaných videí. Hovoríme tu o odstránení videa z histórie sledovania, kliknutím tlačidla Nepáči sa mi to alebo tlačidla Neodporúčať tento obsah/kanál. Každá z týchto funkcií mala v testoch rôznu úspešnosť, no ani tá najlepšia nedosiahla úspešnosť vyššiu než 50 percent.

Nefunkčné ovládacie prvky

Mozilla sa pomocou open-source nástroja RegretsReporter rozhodla skontrolovať úspešnosť prvkov YouTube, ktoré majú pomôcť ovládať zoznam odporúčaných videí. No a výsledky rozhodne nikoho nepotešili. Dôvodom je, že stlačenie jedného z možnosti ovládania zobrazovania obsahu, nevyhnutne nezabráni algoritmu, aby vám odporučil obsah, o ktorých nemáte záujem.

„V kvalitatívnej časti našej štúdie sme sa dozvedeli, že ľudia nemajú pocit, že majú svoje skúsenosti na YouTube pod kontrolou, ani nemajú jasné informácie o tom, ako majú svoje odporúčania usporiadať. Mnoho ľudí používa metódu pokus-omyl pri ovládaní svojich odporúčaní pomocou rôznych možností YouTube, ako sú „Nepáči sa mi“, „Nemám záujem“ a ďalšie tlačidlá. Zdá sa, že to nefunguje.“

Najúspešnejšiu metódou ovládania bolo zrušenie odporúčania konkrétneho kanálu. To bolo úspešné iba v 43 percentách. Najmenej úspešnou metódou sa stalo tlačidlo Nemám záujem, ktoré viete stlačiť kliknutím na tri bodky pred otvorením videa. Záujem očividne nemal ani YouTube, pretože toto tlačidlo fungovalo iba v 11 percentách prípadov. Tesne pred ním sa umiestnilo tlačidlo Nepáči sa mi to s úspešnosťou 12 percent.

youtube tlačidlá ovládania
Zdroj: Mozilla.org

Neúčinnosť týchto nástrojov si uvedomujú aj používatelia. Niektorí sa snažia videu vyhýbať všemožne a to aj úplným ignorovaním. Báli sa, že po akejkoľvek interakcii sa podobných videí už nezbavia. Iným používateľom sa dokonca zdalo, že čím viac video označia za spam alebo nezaujímavé, tak tým viac podobných videí sa im na druhý deň zjaví na domovskej obrazovke.

Je jasné, že platforma YouTube je veľký biznis, no určite by sa nemalo úplne zabúdať na najdôležitejší článok a tým sú samotní používatelia. Tí by mali oveľa lepšie vedieť kontrolovať obsah, ktorý sa im zobrazuje.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre