U detí, ktoré trávia veľa času pred obrazovkami, sa vyvinula táto komplikácia
Trávi tvoje dieťa veľa času za obrazovkou? Pozor, v tomto môže mať neskôr problémy, tvrdia vedci.
V dnešnej digitálnej dobe trávime podstatné množstvo času na sociálnych sieťach alebo internete a s obrazovkami sa stretávame v čoraz mladšom a mladšom veku.
Estónski vedci v novej štúdii publikovanej vo vedeckom časopise Frontiers, prezentovali zistenia, podľa ktorých veľa času stráveného za obrazovkou môže negatívne ovplyvniť jazykový vývoj dieťaťa.
V rámci výskumu vedci analyzovali odpovede rodičov viac ako 400 detí, pričom sledovali ako často sedia za obrazovkami nielen deti, ale aj samotní rodičia. Následne vedci skúmali rečové schopnosti dieťaťa. Tu sa ukázalo, že ak za obrazovkami trávi veľa času rodič, rovnako veľa času trávi za obrazovkami aj dieťa. Zároveň vedci zistili, že ak trávi dieťa za obrazovkami veľa času, má horšie jazykové schopnosti.
“Naša štúdia odhaľuje, že to, ako obrazovky používa rodič sa podobne odzrkadľuje aj na tom, ako obrazovky používa dieťa. V našej práci zároveň zdôrazňujeme, že pre dieťa je mimoriadne dôležité, aby sa denne rozprávalo so svojimi rodičmi a tieto rozhovory by mali aktívne dieťa do rozhovorov zapájať. Zároveň vieme, že rodičia trávia nejaký čas za obrazovkami. Pretože čas je obmedzený, chceli sme zistiť, ako môže čas strávený za obrazovkami ovplyvniť rečové schopnosti maloletých,” tvrdia výskumníci.
Veľa času za obrazovkou zhoršuje jazykové schopnosti
Rečové schopnosti sa v mnohých rodinách a kultúrach vyvíjajú tak, že deti sa s dospelými rozprávajú. Tieto rozhovory rozširujú dieťaťu slovník a utvrdzujú ho v gramatických štruktúrach viet. Ak ale dieťa trávi veľa času za obrazovkami, toto prirodzené učenie sa narúša. Rovnako sa môže učenie narušiť ak sa dospelý človek nechá vyrušiť napríklad novou správou a nevenuje sa konverzácií s dieťaťom.
Výskum vedcov pracoval s presne 421 deťmi vo veku od dvoch do štyri a pól roka. Vedci podali rodičom dotazník, v ktorom sa pýtali, koľko času trávi za obrazovkami každý člen rodiny a na aké účely používal rôzne zariadenia. Výskumníkov zaujímalo hlavne obdobie bežného víkendového dňa, kedy by mali byť všetci členovia rodiny doma. Dotazník sa pýtal aj to, koľko času strávi rodina ako celok za obrazovkou, napríklad pri pozeraní filmu. Následne rodičia dostali ešte jeden dotazník, v ktorom sa vedci pýtali na jazykové schopnosti dieťaťa.
Neprehliadnite
Následne vedci rozdelili dospelých a detí do troch kategórií na základe toho, ako často trávia svoj čas za obrazovkou. Tieto tri skupiny zachytávali veľa času, stredné množstvo času a málo času za obrazovkou. Potom analyzovali získané dáta a hľadali možné prepojenia medzi tým, ako používajú obrazovky rodičia a ako sa ich návyky odzrkadľujú na deťoch.
Tu si všimli, že takmer vždy platilo, že akým spôsobom obrazovky používal rodič, tak ich využívalo aj dieťa. Ak rodič strávil veľa času za obrazovkou, rovnako aj dieťa strávilo veľa času za obrazovkou.
Najlepšie pomáha osobná konverzácia
Keď objavili toto prepojenie, potom zisťovali, ako ovplyvňuje čas za obrazovkami jazykové schopnosti dieťaťa. Tu sa zistilo, že ak dieťa trávilo menej času za obrazovkami, potom malo lepšie jazykové zručnosti. Naopak, ak dieťa trávilo viac času za obrazovkami, jeho rečové schopnosti boli horšie. Vedci podotýkajú, že žiadna forma používania obrazovky a moderných zariadení nemala pozitívny dopad na rečové schopnosti dieťaťa.
“Mnohí veria, že čítanie e-kníh alebo hranie vzdelávacích hier môže pozitívne ovplyvniť vývoj jazykových schopností dieťaťa. To síce môže byť pravda, no platiť to môže primárne u starších detí. Náš výskum dokázal, že počas prvých rokov života má bežná osobná konverzácia najpriaznivejší vplyv na jazykový vývoj dieťaťa,” vysvetľujú autori štúdie.
Rodičia by teda mali zvážiť, koľko času trávia za obrazovkou smartfónu alebo počítača a či by sa to nedalo obmedziť. Ak totiž za obrazovkou trávia veľa času, rovnakému správaniu sa môže naučiť aj ich dieťa, čo zas vedie k horším jazykovým schopnostiam.
Komentáre