Microsoft ide konečne do boja so SteamOS. Prepracuje Windows 11, aby bol lepší na handheldoch

Microsoft plánuje zmeny vo Windows 11 pre prenosné herné konzoly, aby zlepšil používateľské rozhranie a výkon, zmeny sa očakávajú v roku 2025.

ROG Ally windows 11
Zdroj: Microsoft, Amanz z unsplash.com, koláž Vosveteit.sk

Microsoft oznámil zásadné zmeny v systéme Windows 11, aby sa lepšie prispôsobil potrebám prenosných herných konzol. Tento krok predstavil počas podujatia CES 2025 v Las Vegas, kde viceprezident spoločnosti pre „Next Generation“, Jason Ronald, naznačil budúci smer vývoja, upozorňuje server techradar.com. Spoločnosť sa chce zamerať na zjednodušenie používateľského rozhrania a zlepšenie celkového zážitku z hrania hier na menších zariadeniach.

Súčasné problémy Windows 11

Hráči často poukazujú na problémy, ktoré vznikajú pri používaní Windows 11 na prenosných konzolách, ako sú Steam Deck, Asus ROG Ally alebo Lenovo Legion Go. Tento operačný systém bol pôvodne navrhnutý pre stolné počítače a notebooky, čo spôsobuje komplikácie na menších zariadeniach bez klávesnice. Rozhranie je často ťažkopádne, neintuitívne a vyžaduje dodatočné úpravy, aby bolo použiteľné.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Oproti tomu, systémy ako je napríklad SteamOS, ktorý je vyvinutý spoločnosťou Valve, ponúka optimalizované rozhranie navrhnuté špeciálne pre hry. SteamOS je ľahký a rýchly, čo z neho robí atraktívnu alternatívu. Herné konzoly bežiace na Windows 11 často musia využívať proxy aplikácie na správu hier, čo môže spomaľovať výkon a znižovať celkový používateľský komfort.

Plány Microsoftu

Na podujatí CES 2025 Jason Ronald vysvetlil, že Microsoft chce preniesť jednoduchosť a intuitívnosť systému Xbox do Windows 11. Cieľom je zjednotiť skúsenosti z oboch platforiem a vytvoriť systém, ktorý bude lepšie vyhovovať prenosným zariadeniam.

Microsoft plánuje prispôsobiť Windows 11 tak, aby poskytoval hráčom rýchly prístup k hrám, jednoduchšiu navigáciu a optimalizované ovládanie. Zmeny by mali zahŕňať vylepšenia pre dotykové obrazovky a herné ovládače, čím sa odstránia niektoré súčasné nevýhody. Ronald zdôraznil, že nejde o vývoj úplne nového operačného systému. Namiesto toho sa spoločnosť sústredí na vylepšenie existujúceho systému, aby lepšie zodpovedal potrebám moderných hráčov.

Podľa rozhovoru, ktorý poskytol pre The Verge, Ronald zdôraznil, že cieľom je priniesť najlepšie z oboch platforiem – Xbox a Windows – do prenosných konzol. Microsoft sa nechce len sústrediť na optimalizáciu ovládania, ale aj na prispôsobenie rozhrania tak, aby vyhovovalo rôznym herným zariadeniam s dotykovými obrazovkami a hernými ovládačmi.

Handheld konzola
Zdroj: michael liu z Unsplash.com

Výhody pre hráčov

Pripravované zmeny by mohli odstrániť potrebu používania dodatočných proxy rozhraní, ktoré často spomaľujú zariadenia. Hráči získajú jednoduchšie a intuitívnejšie rozhranie, ktoré im umožní rýchlejšie sa dostať k hrám. Microsoft plánuje aj hlbšiu integráciu s Xbox ekosystémom, čo zahŕňa podporu cloudového hrania cez Xbox Cloud Gaming.

Optimalizácie systému zníži záťaž zariadenia a zvýšia jeho výkon. Hráči tak získajú plynulejší zážitok bez toho, aby museli obetovať flexibilitu, ktorú Windows ponúka. Táto kombinácia by mohla pritiahnuť viac používateľov a zvýšiť konkurencieschopnosť voči systémom ako SteamOS.

Reakcia na popularitu herných konzol

Microsoft týmto krokom reaguje na rastúcu popularitu prenosných herných konzol. Steam Deck, ktorý odštartoval tento segment, ukázal, že hráči preferujú zariadenia, ktoré kombinujú výkon, mobilitu a jednoduchosť používania. Konkurencia ako Asus ROG Ally a Lenovo Legion Go tento trend rýchlo nasledovala. Niektoré z týchto zariadení dokonca ponúkajú možnosť výberu medzi Windows 11 a SteamOS, čo ešte viac zvyšuje tlak na Microsoft, aby zlepšil svoju platformu.

Jason Ronald tiež uviedol, že jeho tím pracuje na „fundamentálnych interakčných modeloch“, ktoré zabezpečia optimálny herný zážitok bez ohľadu na použitý operačný systém.

Steam Deck
Zdroj: Edgar Almeida z Unsplash.com

Budúcnosť handheld hrania

Hoci Microsoft zatiaľ nešpecifikoval presný časový rámec na implementáciu zmien, očakáva sa, že prvé vylepšenia sa objavia už tento rok. Ak sa spoločnosti podarí naplniť svoje ambície, Windows 11 by mohol ponúknuť hráčom hladký a jednoduchý zážitok, porovnateľný so špecializovanými systémami, pričom si zachová univerzálnosť.

Tento krok zdôrazňuje význam prenosných herných konzol ako rastúceho segmentu na trhu. Microsoft ukazuje, že handheld zariadenia nie sú len dočasným trendom, ale dôležitou súčasťou budúcnosti hrania hier. Vylepšený Windows 11 by mohol zmeniť spôsob, akým hráči vnímajú tento operačný systém, a pritiahnuť nových používateľov, ktorí hľadajú kombináciu výkonu a flexibility.

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre