Vedcom sa podarilo skrátiť čas nabíjania elektromobilov na 10 minút
Vedcom sa podarilo vyriešiť pomalé nabíjanie elektromobilov. Hovoria, že je možné nabiť auto do 10 minút, aby prešlo 320km vzdialenosť.
Vysoká cena elektromobilov, nedostatok nabíjacích staníc, krátky dojazd a dlhé trvanie ich nabíjania sú hlavnými dôvodmi, prečo si elektromobily nezískali viac fanúšikov. Kým palivovú nádrž naplníte do niekoľkých minút, pri nabíjaní batérií sa nemôžete dostať pod 1 hodinu a to ani v prípade rýchlo nabíjacích staníc.
Ako informuje portál Spiegel.de, vedci vyvinuli technológiu, ktorá by mohla urýchliť nabíjanie elektrických vozidiel. Ich spôsob umožní lítium-iónovým batériám získať dostatok energie až na 480 kilometrov za 10 minút. Toto je možné rýchlym, krátkodobým zahrievaním batérie počas rýchleho nabíjania, pričom vedci tvrdia, že to zároveň nespôsobuje tvorbu neželaných lítiových usadenín v batérii, čím sa zachováva jej výkon.
Problémom totižto doposiaľ bolo, že vstavané lítium-iónové batérie do vozidla akceptujú iba obmedzený nabíjací výkon. Pri prekročení tohto prahu sa na grafitovej anóde vytvárajú povrchové usadeniny lítia, čo závažne zhoršuje funkciu batérie.
„Hlavným príznakom tejto lítiovej depozície je drastický pokles kapacity,“ povedal Xiao-Guang Yang a jeho kolegovia na Pensylvánskej štátnej univerzite.
Aby sa však skrátila doba nabíjania elektrického vozidla na približne 10 minút, batérie by museli vydržať nabíjaciu silu 400 kilowattov.
Riešenie sa zdá prekvapivo jednoduché
„Kľúčom je asymetrická modulácia teploty,“ vysvetľuje Yang.
To by mohlo pomôcť naplniť batériu dostatkom energie za 10 minút na dosiahnutie dojazdu 320 až 480 kilometrov.
Neprehliadni
Čím rýchlejšie sa batéria nabíja, tým väčšie je riziko, že nosiče náboja priľnú k povrchu elektródy a tam vytvoria kovovú vrstvu. Tým sa nielen nepretržite znižuje výkon článku, no v najhoršom prípade to môže spôsobiť skrat a zničiť batériu. Vedci vyriešili tento problém zabudovaným ohrievaním batérie. Za týmto účelom vložili do článku batérie tenkú niklovú fóliu. Ešte pred samotným procesom nabíjania umožnili prúdenie prúdu cez tenké niklové fólie lítium-iónovej batérie, čím sa teplota zvýšila vo vnútri až na 60 stupňov. Do 10 minút potom načerpali do batérie obrovské množstvo energie a vďaka týmto horúcim nabíjaniam vydrží batéria aj 400 kilowattov bez vytvárania nežiaducich lítiových usadenín.
Komentáre