Apple čelí astronomickej pokute, ktorá mu môže vážne poškodiť meno a naštrbiť dôveru zákazníkov

Francúzska antimonopolná autorita udelila Apple pokutu za zneužívanie dominantnej pozície na trhu mobilnej reklamy prostredníctvom ATT.

Peniaze euro
Zdroj: Vosveteit.sk

Francúzska antimonopolová autorita, Autorité de la concurrence, uložila spoločnosti Apple pokutu 150 miliónov eur za zneužívanie dominantnej pozície na trhu mobilnej reklamy. Problém sa týka nástroja App Tracking Transparency (ATT), ktorý Apple predstavil v roku 2020. Tento nástroj mal zvýšiť ochranu osobných údajov používateľov. V praxi však ATT narušil rovnováhu na trhu a poškodil menších vydavateľov aplikácií. Na problematiku upozorňuje portál bleepingcomputer.com.

Cieľ ATT: Ochrana osobných údajov

App Tracking Transparency mal zabezpečiť, že aplikácie získajú výslovný súhlas používateľov pred sledovaním ich aktivity naprieč rôznymi aplikáciami a webovými stránkami. Tento krok mal chrániť súkromie používateľov a znížiť množstvo nežiaducej reklamy. Apple tvrdil, že ATT pomôže zlepšiť transparentnosť využívania osobných údajov. Francúzski regulátori však tvrdia, že implementácia ATT zo strany Apple bola neprimeraná a nezodpovedala pôvodnému cieľu.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Zneužitie dominantnej pozície a poškodenie menších vydavateľov

Francúzska autorita tvrdí, že ATT poškodil najmä menších vydavateľov aplikácií. Tí sú závislí na zhromažďovaní údajov od tretích strán na financovanie svojho podnikania.

„ATT, ako ho implementoval Apple, poškodil menších vydavateľov, ktorí na rozdiel od veľkých platforiem závisia na dátach tretích strán,“ uviedol regulátor.

ATT neovplyvnil len malé firmy, ale väčší hráči, ako Apple, môžu využívať svoje vlastné dáta, čo im poskytuje konkurenčnú výhodu. ATT nie je zavedený rovnakým spôsobom pre všetky aplikácie. Aplikácie tretích strán musia žiadať používateľov o povolenie na sledovanie ich aktivity. Aplikácie Apple sú z tohto pravidla vyňaté. Používatelia tak majú ľahší prístup k aplikáciám Apple, ktoré sú menej obmedzené pravidlami ATT. To vytvára nerovnaké podmienky na trhu a Apple získava neprimeranú výhodu.

Problém s viacerými pop-up oknami a porušovanie GDPR

Ďalším problémom ATT je, že používateľom sa často zobrazujú viaceré pop-up okná. Tieto okná žiadajú o súhlas so sledovaním. Tento proces môže byť zmiasť používateľov a byť komplikovaný, čo vedie k tomu, že mnohí používatelia odmietnu sledovanie. Francúzska autorita tvrdí, že tento spôsob implementácie ATT nie je v súlade s požiadavkami GDPR. GDPR vyžaduje jednoduchý a transparentný proces súhlasu.

Pokutu vo výške 150 miliónov eur udelili za porušenie pravidiel hospodárskej súťaže medzi 26. aprílom 2021 a 25. júlom 2023. Počas tejto doby Apple využíval svoj nástroj na zneužívanie dominantného postavenia. Okrem pokuty musí Apple zverejniť súhrn rozhodnutia na svojej webovej stránke po dobu siedmich dní.

Predchádzajúce právne kroky proti Apple

Tento krok nie je prvý, ktorý zasiahne spoločnosť Apple. Pred rokom Európska komisia udelila pokutu 1,8 miliardy eur za zneužívanie dominantnej pozície na trhu hudobných streamovacích služieb. Francúzska ochranná autorita (CNIL) tiež pokutovala Apple 8 miliónmi eur za nelegálne zbieranie dát pre cielenú reklamu v App Store bez súhlasu používateľov.

Apple sa teraz bude musieť vyrovnať s ďalšími právnymi krokmi a dopadmi tejto pokuty na svoju obchodnú prax.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre