Zdá sa ti, že za rovnaký tovar u toho istého obchodníka si zaplatil viac než niekto iný? Nemusí to byť len pocit, varuje úrad

Americká FTC odhalila, že obchodníci sledujú osobné dáta užívateľov a na základe toho im určujú ceny za produkty alebo služby.

pozor peniaze podvod
Zdroj: Vosveteit.sk, OpenClipart-Vectors z Pixabay

Americká Federálna obchodná komisia vyšetruje prípad zneužívania osobných dát užívateľov na to, aby obchodníci nastavovali individuálne ceny pre zákazníkov. Komisia sa domnieva, že úlohu v nastavovaní cien produktov a služieb môže ovplyvniť poloha zákazníka alebo jeho história prehliadania.  

Prípad sa zakladá na dokumentoch, ktoré sa podarilo Federálnej obchodnej komisii, FTC, získať. Tieto dokumenty predstavujú objednávky, ktoré boli poslané niekoľkým spoločnostiam v júli minulého roka. Z týchto dokumentov vychádza najavo, že spoločnosti môžu prispôsobovať ceny svojich produktov na základe niekoľkých faktorov týkajúcich sa zákazníka, napríklad jeho polohy, demografie, histórie nákupov a histórie prehliadania.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Obchodníci sledujú aj detaily

Vyšetrovanie ukázalo, že spoločnosti môžu sledovať aj také detaily, ako napríklad pohyb kurzora na webovej stránke. Popri tom napríklad sledujú aj to, aké produkty najčastejšie vyhľadávaš alebo aké produkty hodíš do košíka, no následne ich nekúpiš. Cez to ti následne nastavia individuálnu cenu produktu.  

Online obchody a služby môžu prispôsobovať svoje ceny na základe špehovania užívateľov
Zdroj: Pixabay (OpenClipart-Vectors, Mohamed_hassan), Úprava: Vosveteit.sk

“Prvotné závery vyšetrovania naznačujú, že online obchodníci častokrát využívajú osobné dáta užívateľov na nastavenie cien pre svoje produkty a služby. Komisia FTC pokračuje vo vyšetrovaní tohto sledovania a jeho vzťahu s nastavovaním cien pre produkty a služby. Veríme, že zákazníci majú právo vedieť, že spoločnosti monitorujú ich súkromné dáta a na základe toho im nastavujú finálnu sumu, ktorú musia zaplatiť. Znamená to, že dvaja užívatelia môžu zaplatiť dve odlišné sumy online len na základe toho, čo si pozerajú a ako sa správajú na stránke obchodníka,” píše portál FTC.  

Vyšetrovanie úradu FTC stále prebieha, no perspektíva vyšetrovateľov sa momentálne zakladá na tejto predbežnej analýze dokumentov, ktoré pochádzajú od spoločností Mastercard, Accenture, PROS, Bloomreach, Revionics a McKinsey and Co. Ide o prostredníkov, ktorí sú najímaní predajcami aby pomocou algoritmov upravovali ceny pre konkrétnych zákazníkov.

Odhalené skutočnosti znamenajú, že ceny produktov a služieb s najväčšou pravdepodobnosťou nie sú statické s tým, že by obchodníci zvýšili cenu o pár eur, aby zohľadnili napríklad náklady na marketing. Namiesto toho každý užívateľ vidí “svoju vlastnú” cenu produktu, ktorá sa odzrkadľuje na tom, kde sa zákazník nachádza, čo najčastejšie vyhľadáva na internete, ktoré produkty ho lákajú alebo ktoré produkty takmer kúpi, no nakoniec ich nechá v košíku.  

Zatiaľ presne nevieme, ako nacenenie produktov na základe užívateľských dát prebieha. FTC zverejní konkrétne výsledky až vtedy, keď preskúma všetky dáta a zároveň ich anonymizuje. Hoci ide o šedú praktiku, komisia FTC by zverejnením konkrétnych mien poškodila utajované obchodné tajomstvá.

peniaze_titulka_4
Zdroj: Vosveteit.sk

Takto môže nastavovanie cien fungovať v praxi 

Čisto hypoteticky ale môžeme povedať, že ak máš napríklad špecifický typ pleti, ktorý nesadne všetkým typom kozmetických produktov, obchodník môže jemne zdvihnúť cenu vhodného produktu, lebo ako zákazník nemáš až také možnosti a obchodník vie, že tento produkt kúpiš.  

Rovnako to platí, ak máš nejaký koníček. Napríklad gitarista môže vidieť v hudobninách vyššie ceny pre gitary ako užívateľ, ktorý sa o hudbu nezaujíma. Tieto ceny môžu byť odvodené od tvojich predchádzajúcich nákupov alebo histórie vyhľadávania. Znamená to, opäť čisto len hypoteticky, že vyššie ceny uvidíš nielen ako dlhoročný gitarista, ale aj vtedy, ak rozmýšľaš o kúpe prvého hudobného nástroja a vyhľadávaš si o ňom informácie na Googli alebo inom vyhľadávači.  

Úrad FTC hovorí o hypotetikách, pretože vyšetrovanie stále prebieha. Momentálne vyšetrovatelia pokračujú v skúmaní dokumentov a zbierajú aj ďalšie informácie, ktoré by im pomohli dospieť k jasným záverom. Využívanie osobných informácií užívateľov môže dať konkurentom neférovú výhodu oproti iným internetovým obchodom alebo službám.  

Hovorili sme síce doteraz o vyšších cenách pre produkty na základe záujmu alebo potrieb, no aj opačná situácia môže nastať. Obchodník z dát uvidí, že si často navštevoval portál konkurenta, preto ti ponúkne o niečo nižšiu cenu, aby si radšej kúpil tovar alebo službu u neho.  

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre