Xpeng predstavila nový typ pohonného systému, ktorý kombinuje elektrický a konvenčný pohon s dojazdom, aký si ešte nevidel
Xpeng predstavila revolučný pohonný systém, ktorý spája elektrický a spaľovací pohon.
V poslednej dobe sme mohli vidieť viacero automobilových spoločností, ako sa pokúsili ustúpiť od svojich záväzkov prejsť plne na výrobu elektromobilov v nasledujúcom desaťročí. Ako ale informuje web Insideevs, nedávno sa odvrátila od prospektu elektrických vozidiel aj spoločnosť, ktorá nevyrábala nič iné.
Tento odklon od elektromobilov je pochopiteľný. Aj napriek pokrokom v EV technológiách nedokázali tieto ekologickejšie vozidlá presvedčiť široké spektrum zákazníkov. Najväčšími problémami aj naďalej ostávajú dojazd, dĺžka nabíjania a cena elektromobilov.
Nedávno čínska spoločnosť Xpeng, ktorá sa od začiatku venovala výrobe elektrických vozidiel, odhalila nový Kunpeng Super Electric systém, ktorý by mohol výrazne zvýšiť atraktivitu elektromobilov. Ide o technológiu, ktorá ponúka predĺžený dojazd, ktorý dokáže prejsť 430 km čisto len na batérii, no až 1 400 kilometrov s plnou batériou a palivovou nádržou.
„Nový Kunpeng Super Electric System od Xpeng prináša do svojich modelov kombináciu elektrického a spaľovacieho pohonu, ktorá by mala prilákať širšiu zákaznícku základňu.“
Prečo práve hybridy?
Informácie naznačujú, že tento elektromobil používa batériu o veľkosti, ktorú nájdeš v bežnom elektrickom vozidle. To sa líši napríklad od prístupu Mazdy, ktorá zmenšila veľkosť batérie v modeli MX-30 s predĺženým dojazdom.
Automobilka Xpeng verí, že veľká batéria s možnosťou jednoducho a rýchlo dotankovať palivo urobí ich elektromobil s dlhším dojazdom populárnejší. Popri tom plánuje vybaviť svoje vozidlá “batériovým doktorom”. Ide o AI systém, ktorý by mal predĺžiť životnosť batériového článku až o 30%. Všetky AI funkcie automobilu bude poháňať 40-jadrový procesor, vrátane autonómneho šoférovania elektromobilu.
Neprehliadni
Xpeng sa zároveň chváli ultrarapídnym nabíjaním až do výkonu 960 kilowattov. To znamená, že dokáže elektromobil nabiť rýchlosťou 1 km za sekundu. Keď počas testov odborníci pripojili elektromobil k ultrarýchlej nabíjačke, ktorá je mimochodom chladená vodou, nabitie na 80% dosiahli len za 12 minút.
Spoločnosť tvrdí, že keď sa zapne spaľovací motor tohto vozidla, vodič a spolujazdci nebudú cítiť rozdiel, pretože sa hluk v interiéri zvýši len o jeden decibel. To je oproti modelu Mazda MX-30 R-EV veľký rozdiel, pretože v tomto prípade jasne poznať, že sa zapol spaľovací motor.
Odborníci tvrdia, že jednou z nevýhod nového automobilu spoločnosti Xpeng môže byť cena. Pridanie spaľovacieho hnacieho ústrojenstva do elektromobilu môže zdvihnúť celkovú cenu vozidla. Otázkou zároveň ostáva, prečo sa spoločnosť rozhodla pre kombinovaný automobil, keď doteraz vyrábala len čisté elektromobily.
Jedným z možných vysvetlení sú nové importné tarify, ktoré uvalila Európska únia na čínske elektrické vozidlá. Tieto tarify sa však nevzťahujú na hybridné automobily. Automobilka ale musí úspešne vyargumentovať, že tieto automobily sú skutočne hybridmi.
Rozhodnutie automobilky Xpeng súhlasí so správami, ktoré sa objavili nedávno. Podľa nich ďalší čínsky výrobca elektromobilov, Nio, plánuje do roku 2026 založiť podznačku Firefly, ktorá by sa venovala výrobe elektromobilov pre trhy mimo Číny, primárne pre Európu a Stredný východ. Spoločnosť však neprezradila viac informácií, len to, že vozidlá značky Firefly budú čisto elektrické.
Európska únia začala s Čínou ekonomickú vojnu
Ako sme spomenuli, EÚ uvalila nové importné tarify na elektromobily z Číny, pričom nové tarify začali platiť od júla tohto roku. Únia hovorí, že za zvýšením colných poplatkov stoja štedré dotácie Čínskych úradov pre miestnych výrobcov elektromobilov, ktoré ich zvýhodňujú v porovnaní sa európskymi hráčmi. Inými slovami, Európske automobilky nie sú schopné konkurovať tým čínskym, ktoré sú dotované vládou.
Výška cla sa môže ale rôzniť. Ako vysvetľuje únia, tak spoločnosti, ktoré nespolupracovali, majú vyššie clo ako tie, ktoré kooperovali. Clo pre nespolupracujúce spoločnosti je 37,6 %. Zatiaľ čo clo pre spoločnosti, ktoré neboli vo vzorke, je 20,8 %. Európska komisia spomína aj tri spoločnosti, pri ktorých nastavila clo nasledovne: BYD: 17,4 %; Geely: 19,9 %; SAIC: 37,6 %.
Hybridné automobily môžu byť cestou, ako sa čínske automobilky vyhnú vysokým poplatkom pri dovoze automobilov do Európskej únie.
Komentáre