WhatsApp, aby sa vyhol problémom, musí preukázať v EÚ nielen to, ako spracováva osobné údaje, ale aj to, na čom zarába
Aplikácia WhatsApp je podľa Európskej komisie mätúca. Podľa nej by mali byť informácie ohľadom tejto firmy oveľa viac zrozumiteľnejšie.
Sieť pre spoluprácu v oblasti ochrany spotrebiteľov (CPC) a Európska komisia zaslali list WhatsAppu. Táto aplikácia, ktorá patrí pod Meta, by mala urýchlene podniknúť kroky na zlepšenie ochrán spotrebiteľa. Okrem toho komisia žiada lepšie informovanie o obchodnom modeli firmy. Na informáciu upozornil web europa.eu.
Zlepšenie informovania spotrebiteľov
Podľa Európskej komisie má WhatsApp vykonať kroky na riešenie pretrvávajúcich obáv týkajúcich sa aktualizácií svojich podmienok poskytovania služieb a zásad ochrany osobných údajov. To v praxi znamená, že pred prípadnou aktualizáciou aplikácie by mal WhatsApp dostatočne a jasne upovedomiť spotrebiteľa o tom, čoho sa daná aktualizácia týka a aké to bude mať pre neho následky. Spotrebiteľ by sa následne rozhodol, či bude aplikáciu používať naďalej alebo nie.
Okrem lepšej informovanosti spotrebiteľov vyžaduje Európska komisia aj poskytnutie údajov o tom, či spoločnosť získava príjmy z obchodných politík týkajúcich sa používateľských údajov. Situáciu kompletne popísal aj Didier Reynders, ktorý je komisárom pre spravodlivosť.
WhatsApp musí zabezpečiť, aby používatelia rozumeli tomu, s čím súhlasia a ako sa ich osobné údaje používajú na obchodné účely, najmä na poskytovanie služieb obchodným partnerom. Opakujem, že očakávam, že WhatsApp bude plne rešpektovať pravidlá EÚ, ktoré chránia spotrebiteľov a ich základné práva.
Prvý list bol zaslaný už v januári tohto roka, pretože už niektoré aktualizácie z roku 2021 boli pre spotrebiteľov problematické. WhatsApp v reakcii ukázal, že používateľom tieto informácie poskytuje prostredníctvom upozornení v aplikácii a taktiež prostredníctvom centra pomoci. Tieto kroky ale Európska komisia považuje za nedostatočné a podľa jej názoru sú informácie o aktualizácii pre spotrebiteľa stále mätúce.
Od tohto druhého listu, ktorý bol zaslaný začiatkom júna, má WhatsApp mesiac na to, aby preukázal, že postupuje v súlade so spotrebiteľským právom Európske únie.
Neprehliadnite
V poslednom čase je pomerne často vidieť to, že Európska únia čoraz viac bojuje za práva spotrebiteľov. Dôkazom je napríklad aj schválenie jednotného nabíjacieho štandardu, ktorým bude po novom USB-C. Uvidíme, ako na tieto zákony budú postupne najmä americké firmy reagovať.
Komentáre