Volvo predstavilo novú generáciu bezpečnostných pásov. Ochránia, ale neublížia ti tak, ako mohli tie staré
Automobilka Volvo predstavila novú generáciu bezpečnostných pásov, ktoré sa ti prispôsobia a poskytnúť maximálnu ochranu.
Bezpečnostné pásy boli revolučným vynálezom, ktorý chráni vodičov dodnes. V tomto duchu spoločnosť Volvo prináša technológiu multiadaptívnych bezpečnostných pásov, ktoré prinášajú míľový krok v bezpečnosti vodičov po celom svete.
Táto technológia sa má objaviť v nadchádzajúcom plne elektrickom modeli Volvo EX60, ktorý na trh príde v roku 2026. Nový bezpečnostný pás je navrhnutý na lepšiu ochranu vodičov tým, že sa prispôsobuje variáciám v premávke a osobe, ktorá je pásom pripútaná. Prispôsobiť sa dokáže v reálnom čase s pomocou pokročilých senzorov automobilu.
Mulutiadaptívny bezpečnostný pás využíva dáta z interiérových a exteriérových senzorov vozidla. Na základe toho prispôsobuje ochranu tým, že sa prispôsobuje prostrediu, v ktorom sa automobil nachádza a prispôsobuje sa aj samotnému vodičovi, napríklad jeho výške, váhe, tvaru tela a polohe sedu. Napríklad ak je vodič robustnejšej postavy, pri vážnej zrážke ho pás udrží o čosi silnejšie, aby sa zabránilo zraneniu hlavy. Naopak menšieho a ľahšieho vodiča bude pás držať menej silno, aby sa predišlo zlomeniu rebier.
Revolúcia v bezpečnostných pásoch
Volvo dokázalo túto ochranu dosiahnuť tým, že výrazne zvýšili počet váhu limitujúcich profilových variácií. Jednoduchšie povedané, tento systém dokáže inteligentne manažovať silu pásu, s akou pás drží vodiča v prípade nehody.
Neprehliadni
“Ide o prvý multiadaptívny bezpečnostný pás na svete. Veríme, že naša technológia predstavuje obrovský míľnik v oblasti automobilovej bezpečnosti. Zároveň táto technológia skvelo demonštruje, ako môžeme ťažiť z real-time dát. Naša multiadaptívna technológia pre bezpečnostné pásy je ďalším obrovským pokrokom po tradičnom trojbodovom bezpečnostnom páse, ktorý spoločnosť Volvo priniesla v roku 1959 a ktorý zachránil milióny životov,” vyjadrila sa Asa Haglund, vedúca bezpečnostného centra Volvo Cars.
Spoločnosť vyvíjala multiadaptívny bezpečnostný pás vďaka 50 rokom bezpečnostných výskumov a reálnych dát viac ako 80-tisíc šoférov. Nový bezpečnostný pás zohľadňuje komplexné podmienky, ktorým vodiči čelia každý deň na cestách. Moderné bezpečnostné pásy aplikujú obmedzovače záťaže, ktoré limitujú, akú veľkú silu môže bezpečnostný pás vynaložiť na ľudské telo v prípade nehody. Nový bezpečnostný pás rozširuje tieto limity z troch na jedenásť. Zároveň rozširuje celkový počet nastavení. Tým je optimalizovaný na rôzne podmienky na ceste, ako aj na vodiča samotného.
Automobil dokáže v sekunde analyzovať situáciu. V prípade nehody v okamihu vyhodnotí rýchlosť, odkiaľ náraz prišiel a ako vodič v čase nárazu sedel. Okamžite tieto informácie zdieľa s bezpečnostným pásom, ktorý sa hneď prepne do najlepšieho nastavenia, ktoré chráni, no nespôsobí ďalšie zranenia.
Multiadaptívne bezpečnostné pásy sú zároveň navrhnuté tak, aby sa dali aktualizovať cez vzduch. Volvo bude neustále zbierať a vyhodnocovať dáta a na ich základe môže vymyslieť ďalšie profily, ktoré poskytnú ešte väčšiu ochranu. Následne túto aktualizáciu spoločnosť nahrá do tvojho systému automaticky.
Multiadaptívny pás otestovala spoločnosť Volvo vo svojom laboratóriu na havárie. V tomto laboratóriu dokážu výskumníci simulovať prakticky všetky typy dopravných nehôd, aké sa na cestách môžu vyskytnúť. Toto laboratórium tento rok oslávi svoje 25. Výročie.
Ďalšie novinky v automobilovom svete
Ešte začiatkom tohto roka priniesla revolučnú novinku aj automobilka Stellantis N.V. Tá odhalila svoj systém STLA AutoDrive 1.0 pre autonómne vozidlá. Nový systém sa vyznačuje SAE Level 3 funkcionalitou, čo znamená, že mu môžeš dôverovať aj keď nemáš ruky na volante a nemusíš sa vôbec pozerať na cestu.
STLA AutoDrive ponúka automatizované šoférovanie v rýchlostiach do 60 km/h. Vďaka tomu je ideálnym pomocníkom hlavne počas jazdy v meste, kedy musí vodič každú chvíľu zastavovať a opäť sa pohýnať. Spoločnosť hovorí, že ich nový autonómny systém dovolí vodičom aspoň na chvíľu upriamiť pozornosť počas cestovania na niečo iné, napríklad si skontrolovať e-maily, alebo si pozrieť pred prácou film. Šofér ale môže stráviť chvíle jednoduchým pozeraním sa von oknom. Dôležité je, že systém STLA AutoDrive šetrí vodičovi jeho drahocenný čas. Viac o tejto technológii nájdeš v našom článku.
Komentáre