Veľký úrad je šokovaný, koľko dát o nás zbierajú sociálne siete a ďalšie online služby. Situácia je kritická, hovorí
Federálna obchodná komisia sa pozrela na najväčšie sociálne siete a streamovacie služby. Ostala zhrozená množstvom dát, ktoré zbierajú o požívateľoch.
Americká Federálna obchodná komisia, FTC, nedávno publikovala správu z vyšetrovania toho, ako veľké sociálne siete a streamovacie spoločnosti sledujú dáta svojich užívateľov. Výsledky zrejme nikoho neprekvapia, informuje Malwarebytes.
Vyšetrovanie ukázalo, že najväčší “hráči” na trhu, či už hovoríme o sociálnych sieťach ako Instagram, Facebook a iné, alebo streamovacích spoločností, Netflix, Amazon a ďalšie, zbierajú o svojich užívateľoch obrovské množstvo dát, pričom zároveň nerobia dostatok pre to, aby užívateľov adekvátne chránili. Problém sa najviac týka detí a tínedžerov.
Nová správa sa zakladá na odpovediach deviatich veľkých spoločností. Úrad FTC sledoval, ako tieto spoločnosti zbierajú a používajú dáta a ako užívateľov sledujú. Ďalej zisťovali na základe čoho sa užívateľom ukazujú reklamy a k akému obsahu majú užívatelia prístup.
Federálna obchodná komisia sledovala spoločnosti Amazon, Meta, YouTube, X, Snap, ByteDance, Discord, Reddit a WhatsApp. Výsledky vyšetrovania údajne pohoršili úrad FTC, no bežný užívateľ už dávno vie, aká je realita.
Veľké spoločnosti toho vedia priveľa
“Množstvo dát, ktoré tieto spoločnosti sledujú, je jednoducho zarážajúci. Sledujú, čo si čítame, aké stránky navštevujeme, či sme ženatí a máme deti, aké máme vzdelanie, do akej príjmovej kategórie spadáme, vidia našu polohu, záujmy, čo kupujeme a v niektorých prípadoch poznajú aj naše vierovyznanie. Tieto veľké technologické spoločnosti sledujú čo robíme na ich platformách a aj mimo nich. Čo nevidia sami, to zistia nákupom obrovských datasetov, ktoré sú dostupné na trhu,” tvrdia vyšetrovatelia z FTC.
Úrad zároveň varuje, že niektoré zo spoločností využívajú aj takzvané “ukryté pixely” na to, aby sledovali návštevníkov. Tieto a iné, spôsoby využívajú na sledovanie nielen na portáloch spoločnosti ale aj mimo nich. Niektoré spoločnosti údajne nedokázali vymenovať všetky dáta, ktoré sledovali alebo všetky tretie strany, s ktorými užívateľské dáta zdieľali.
Neprehliadni
FTC verí, že v tomto prípade už nie je samoregulácia riešením. Mnohé platformy otvorene hovoria o používaní AI technológie v ich službách. Môžeme odhadovať, že s používaním umelej inteligencie ich chuť po našich dátach len porastie.
“Predpovedanie, ovplyvňovanie a spoplatnenie ľudského správania cez komerčné sledovanie je extrémne výnosný biznis,” píše sa v správe FTC.
Dnes na trhu existuje množstvo gigantov, ktorí veria, že sa dokážu vyhnúť otázkam, ktoré na ne má Federálna obchodná komisia. Tieto spoločnosti častokrát odpovedajú vyhýbavo alebo poskytnú úplne neužitočnú odpoveď. To všetko robia, aby zabránili odhaleniu kľúčových informácií o tom, ako ich biznis a sledovanie užívateľov v skutočnosti prebieha.
Sledujú každý aspekt nášho života
Platformy ako Instagram, Facebook, Messenger alebo WhatsApp nám dovoľujú spojiť sa v sekunde s človekom, ktorý sa nachádza na druhom konci sveta. Ponúkajú nám svet ako na dlani, no zároveň si berú prístup prakticky ku každému aspektu nášho života a správania. Toto komerčné sledovanie má výrazný vplyv na to, ako komunikujem a zároveň výrazne dopadá aj na naše duševné zdravie. Dvakrát tak výrazne dopadá na duševné zdravie detí a tínedžerov.
Výsledky správy jasne hovoria, že veľké množstvo sledovaných spoločností dokázalo zbierať a na neurčitú dobu prechovávať priam gigantické množstvo dát nielen o svojich užívateľoch, ale aj o užívateľoch, ktorí sa platformy v živote nedotkli. Sledovanie zároveň prebieha spôsobmi, akými to užívatelia nemusia očakávať.
Rovnako množstvo spoločností sa spoliehalo na to, že získané dáta predá ďalej, a to mnohým tretím stranám. Spoločnosti taktiež poskytovali iným spoločnostiam reklamné služby založené výhradne na osobných dátach ich užívateľov. Technológia poháňajúca tento ekosystém fungovala na pozadí, bez vedomia užívateľa. Podľa názoru FTC to predstavuje závažné ohrozenie súkromia užívateľa.
Medzi spoločnosťami taktiež prevláda trend nedostatočnej ochrany svojich užívateľov, obzvlášť teda detí a tínedžerov.
Komentáre