Vedci testovali revolučné brzdové svetlá priamo na Slovensku. Mohli by zachrániť stovky životov, no automobilky ich ignorujú
Výskumníci zistili, že predné brzdové svetlá môžu pomôcť znížiť počet dopravných nehôd.
Výskumníci z technickej univerzity TU Graz zistili, že pridanie ďalšieho brzdového svetla na prednú časť vozidla môže pomôcť znížiť počet dopravných nehôd.
Myšlienka predného brzdového svetla nie je nová, no žiadny výrobca automobilov ju zatiaľ neadaptoval do svojich modelov. Pritom by mohla podľa výsledkov výskumu znížiť množstvo dopravných nehôd až o 17 %.
V rámci výskumu vedci analyzovali 200 reálnych dopravných nehôd na križovatkách. Táto analýza zohľadnila, že na základe reakčného času vodičov, ktorý sa môže líšiť, by pri implementovaní predného brzdového svetla poklesol počet nehôd od 7,5 až do 17 %. Pri štvrtine všetkých prípadov by sa znížila aspoň rýchlosť, v akej do seba vozidlá narazia, čo by mohlo predísť zraneniam.
“Predné brzdové svetlo informuje vodičov oproti a sčasti aj vodičov prichádzajúcich zboku, že vozidlo brzdí. Ak sa predné brzdové svetlo vypne, znamená to, že je celkom veľká šanca, že sa stojace vozidlo môže začať hýbať. Ide o vizuálny signál, ktorý môže vo veľa prípadoch informovať vodičov, ktorí potom dokážu vykonať lepšie rozhodnutie,” hovorí Ernst Tomasch, jeden z autorov štúdie.
Predné brzdové svetlá testovali u nás
Zaujímavosťou je, že jediný prípad, kedy sa predné brzdové svetlá použili v praxi na reálnej ceste, bolo počas testovaní, ktoré prebehli na Slovensku. Autori tejto štúdie preto vytvárali simulácie a rekonštrukcie nehôd, pričom použili dáta z 200 reálnych nehôd, ktoré sa odohrali na rakúskych križovatkách.
Ako prvé rekonštruovali priebeh nehody. Následne vytvorili simuláciu toho, čo by sa mohlo diať, ak by vozidlá mali predné brzdové svetlá. Simulácie odhalili, že ak vodič na hlavnej ceste mohol vidieť predné brzdové svetlo vozidla na vedľajšej ceste, mal viac času na reakciu a tým pádom sa znížila aj vzdialenosť potrebná na zastavenie.
Neprehliadni
“Predné brzdové svetlá by svietili nazeleno namiesto červenej a dali by sa mimoriadne jednoducho integrovať do dizajnu vozidiel. Automobily na cestách by mohli mať jednoducho predné brzdové svetlá primontované. Platí však, že na to, aby mohli byť efektívne, ich vodič musí vidieť. Naše rekonštrukcie ukázali, že len v tretine nehôd by vodič dokázal predné brzdové svetlo vidieť. Vo zvyšných prípadoch bol uhol nešťastný,” hovoria výskumníci.
Preto navrhujú, že by mohli byť predné brzdové svetlá nielen vpredu, ale ja po stranách vozidla. V ďalších výskumoch zistia, či môžu predné postranné brzdové svetlá ešte viac znížiť počet nehôd na cestách.
Autonómne vozidlá a nehody
V tomto ohľade je fascinujúcou aj štúdia z minulého roka, ktorá varuje pred rizikom dopravných nehôd spôsobených autonómnymi vozidlami. Výskumníci v štúdii načrtli jednoduchý príklad. Predstav si, že niekam ideš, sedíš za volantom, no auto šoféruje za teba. Odrazu zasvietia všetky varovné kontrolky a na obrazovke vidíš, ako sa oproti rúti auto, v ústrety nepeknej čelnej zrážke. V takejto situácii by sa zľakol každý, no keď sa pozrieš cez čelné sklo na cestu, nevidíš nič. Cesta je prázdna, no aj napriek tomu vozidlo samo stočí volant do priekopy. Zmätení zhodnocuješ situáciu, keď si všimneš v spätnom zrkadle, že sa k tebe blížia zlodeji.
Výskumníci hovoria o slabinách v zabezpečení autonómnych vozidiel. Cez ne by mohli hackeri zblbnúť senzory a presvedčiť auto, že sa pred ním nachádza prekážka. Hoci sme ešte roky vzdialení od toho, než budú môcť reálny zločinci podobné útoky vykonávať v praxi, autori štúdie hovoria, že je lepšie zabezpečiť autonómne vozidlá predčasne.
V rámci práce navrhli systém MadRadar, v preklade šialený radar, ktorý dokáže autonómne vozidlo presvedčiť, že sa deje hocičo, čo chcú. Táto technológia môže v praxi zamaskovať blížiace sa reálne auto alebo vytvoriť “fantómové vozidlo”, ktoré zmätie počítač auta ako v scenári popísanom vyššie. Toto všetko dokáže systém vytvoriť v okamihu, bez ohľadu na nastavenia vozidla obete. Ako môžu potenciálny zločinci túto technológiu zneužiť nájdeš v našom článku.
Komentáre